förvirrad
26.01.2025
Jag har fått en känsla som har kommit nu som då, det är att jag känner mej pigg men trött och mina ögon är före min kropp och rörelse. Jag har aldrig fått någon form av panikattacker förut men det känns som att det är såhär de känns. Jag får också en känsla av att jag vill gråta och försvinna men de går inte. förvirrad
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
30.01.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Jag kan förstå att nya känslor kan skapa förvirring, det är helt naturligt. Jag är inte riktigt säker på om jag förstår helt och hållet hur du menar, men jag ska göra mitt bästa att besvara din fråga i alla fall :)
Har du berättat till någon om hur du känner dig? Ifall du inte gjort det ännu, hoppas jag att du hittar modet till att göra det. Det skulle vara viktigt att diskutera ditt mående närmare med en trygg vuxen. Du kan vända dig till dina föräldrar, en skolcoach, en skolkurator, en skolhälsovårdare, en lärare, en ungdomsledare eller vem som helst annan vuxen som du känner dig trygg och bekväm med. Huvudsaken att det är en vuxen som du litar på och kan tala öppet med. Berätta ärligt till den vuxna hur du känner dig så kan ni tillsammans fundera på vad som kunde hjälpa dig att må bättre igen.
Har det mitt i allt börjat kännas så här eller har det hänt något som triggade igång dessa känslor? Ibland kan vissa händelser få oss att uppleva känslor som vi inte upplevt förut. Dessa känslor kan också komma och gå, helt som du beskriver i din fråga. Det jag undrar är alltså ifall det har hänt dig något som fått dig att känna så som du beskriver i din fråga? Det behöver inte finnas någon enskild händelse som orsakat allt detta, men det kan vara bra att fundera kring det. Du behöver absolut inte veta varför du känner som du gör, men ifall det kanske finns något som du tror att kunde ligga bakom detta, vore det viktigt att du skulle ta upp det då du talar med den vuxna. Du skriver också att du får en känsla av att du skulle vilja gråta och försvinna, men att det inte går. Det måste vara jättetungt att bära på sådana känslor och jag är jätteledsen att du hamnar gå igenom det.
Kom ihåg att det inte är något fel på dig. Alla har jobbiga perioder ibland och det är helt normalt, men du förtjänar att få den hjälp och stöd som du behöver för att kunna må bättre än du gör just nu. Känslorna kan inte skada oss, oavsett hur jobbiga de än är, men det är ändå viktigt att man vågar be om hjälp så att man inte behöver vara ensam med det som känns jobbigt.
Våga vända dig till en trygg vuxen, du är inte ensam. Allting kommer att ordna sig, på ett sätt eller ett annat <3
Styrkekramar, Lila