Gr00mers site(??)
26.06.2024
Hej, jag vet inte riktigt vem jag ska säga dehär åt och jag vet att ni förmodligen inte kan göra något åt säken. Jag har hittat en webbsida för tonåringar 13-19 och redan från början så märkte jag att det var inte nån normal sida.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2024
Hej,
Jättebra att du reagerar och att du tog kontakt. Jag tror att det är ganska vanligt att det förekommer grooming just på liknande sajter, speciellt sådana som inte kräver att användare registrerar sig på något sätt. De vuxna som rör sig på sajter avsedda för barn eller tonåringar är ytterst sällan där i något "helt harmlöst" syfte, utan sannolikt för att de tänder på barn eller ungdomar vilket då innebär att de är där för att försöka skapa kontakter och det är inte okej och aldrig "harmlöst", oavsett om det handlar om att ett barn (någon under 18 år) får bilder skickade till sig eller ombeds att skicka bilder på sig själva.
I Finland kan man rappotera om olagligt eller olämpligt innehåll till antingen nettivihje eller nettivinkki. Nettivihje är Rädda Barnens tipstjänst och de samarbetar med centralkriminalpolisen, så de tips som skickas in dit blir först granskade av deras egen personal och vid behov rapporteras de vidare. Nettivinkki är polisens egen tipstjänst.
Jag tycker att det skulle vara väldigt viktigt att rappotera om sådant innehåll som känns skrämmande eller tvivelaktigt. Det är lätt att man som ung person blir smickrad då någon äldre person kontaktar en, och speciellt via en chat då man inte ser varandra och kanske för en stund glömmer bort att det är en sjuk person med äckliga avsikter som man chattar med. Och det är förstås exakt det som förövarna hoppas på - att kunna smickra barnet så mycket att hen går med på att t.ex. skicka bilder. I bästa fall skulle en anmälan av en sajt göra att de som upprätthåller sajten får påtryckningar från myndigheter att t.ex. ändra på sina inställningar så att det krävs att man har ett konto för att använda tjänsten - vilket i sin tur skulle göra det lättare att få fast personer med onda avsikter.
Tack för att du är ansvarsfull!
Kram,
Tessi