håret
14.09.2014
Heej! Mitt hår är jätte torrt och jag har färgat det ca 5-7 gånger. Just nu har jag dipdye och vill helst inte klippa av det. Jag vill färga det så det är samma färg som resten av håret MEN då blir mitt hår ännu mera torrare och förstörs. Kan jag färga topparna och börja använda någon "magisk schampo" så att det inte är torrt? Vad finns schampo och balsam som jag kan börja använda som "ändrar" mitt hår från torrt? För tillfället använder jag head&shoulders eftersom jag inte får mjäll av det. (duschar 2ggr i v.)
Problem 2 är att mitt hår löser väldigt mycket om dagen. Det är ungefär en stor näve om dagen! Jag har jätte tjockt hår osv men jag vill ju inte bli skallig till sist så hur får jag slut på det? cba
Frisörerna på Hair House svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
15.09.2014
Hej, vi väntar på svar från vår frissa expert. Sätter in det här under.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
För det första så tänk på att vårda hårbotten, från en frisk hårbotten kommer ett friskt och glansigt hår. Något annat att tänka på också är att äta rätt för att ge håret mer kraft inifrån. B- och C-vitaminer samt omega 3 oljor är som godis för håret.
Sen till problemet med torra längder och toppar:
Först och främst låt ett proffs färga över dipdyen för undvika missfärgningar och nyansskillnader. En frisör kan lättare välja rätt styrka och rätt nyans på färgen för att den ska hålla så länge som möjligt. Då slipper du en omvänd ombré som tyvärr är lätthänt när man färgar själv med färger från matbutiken.
Om längderna blivit blonderade/avfärgade för att få dipdyen och är torra och slita p.g.a det använd fuktgivande och gärna återuppbyggande produkter. Balsam, inpackning och leave-in produkter ger längderna den fukt de behöver. Kerastase Resistance är t.ex. en produktserie som återuppbygger hårstrået inifrån och tillför glans på ytan.
Lite att tänka på:
1.Shampo är till för att tvätta bort stylingrester, damm, smuts och överflödigt fett. Shamponera gärna två gånger för att få full effekt ur ditt shampo, första gången rengör, andra gången fås effekten ur shampot.
2.Balsam är något av en nödvändig produkt för alla damer. Balsam gör håret lätt att reda ut samt ger glansen som alla strävar efter. Använd gärna balsam efter varje shamponering
3.Inpackning är en tjockare och fetare kräm än balsam, som bara behöver amvändas ca 1-2 gånger i veckan med lite längre verkningstid. Det är en mer djupverkande behandling så att säga.
4.Sen finns det intensivbehandligar som man kan göra på salong som ger en märkbar skillnad på hårkvaliten. I ditt fall skulle kanske Kerastases Resistance Fusio dose med booster vara någonting att fundera på!
5. Leave-in produkter är jättebra att använda efter tvätt och balsam för att ge håret en extra kick. Gärna en leave-in produkt med värmeskydd så har du en 2-in-1 kompis till plattången och fönen!
Någon form av dessa produkttyper kan vara värt att investera i för att ge håret den fukt det behöver så slipper du förhoppningsvis torra trassliga längder!
Frisörerna på Hair House