Hatar
05.01.2025
Jag hatar der här jag ska försöka förklara mitt bästa. Okej det är en kätte konstig grej som ja hatar med mej själc ocg het handlar om qtt allti då jag skall fara och göre någonting så börjar jag stressa över att va gändwr om jag måste fara på wc då då jag far å göör nåmting och då blir jag jätte lös i magwn och behöver bajsa och så är dwt då så hela tiden ocj det föestör så mycket så jag vill som inte far å göör saker ifall de som int finns en wc däär snälla hjälp mwj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.01.2025
Hej,
Jag förstår precis vad du menar och varför det är så jobbigt och begränsande. Du skall veta att även om det känns som att du är den enda i världen som lider av detta problem så är du inte det, och det kommer inte alltid att vara som det är nu. Speciellt som ung tjej känns det väldigt genant och fult att tala om diarré, för att det helt enkelt är någonting som känns smutsigt. Men kom ihåg att din kropp gör sitt bästa hela tiden så försök att samarbeta med den istället för att tycka illa om den, för det finns en anledning till att den reagerar som den gör - man måste bara hitta den anledningen så att du kan få hjälp.
Jag hoppas att dina föräldrar känner till ditt problem och hur hårt du kämpar just nu, och om de inte gör det så skall du berätta för dem så att de kan hjälpa dig få hjälp. Det första ni behöver göra är att boka en läkartid så att du får diskutera tillsammans med en läkare. Det är bra om du från tiden att ni bokar läkartiden kan anteckna någonstans hur ofta det händer att du får lös mage och hur ofta det begränsar dig från att göra någonting. Det första läkaren kommer att göra är antagligen att kolla upp om orsaken kan vara någon födoämnesallergi (laktosintolerans, celiaki osv) så det är bra om du själv kan försöka hålla koll på om det är någon viss mat du märker att du mår sämre av. Dricker du t.ex. vanlig mjölk eller använder du laktosfria produkter? äter du mörkt bröd? (ibland kan t.ex. rågbröd vara lite "för mycket" för magen att klara av, även om man inte skulle ha någon egentlig allergi.) Om man äter mycket "färdigmat" som värms i micron så finns det ibland tillsatsämnen som kroppen kan ha svårt med osv. Försök helt enkelt att kolla upp lite vad du äter och hur kroppen reagerar. Du kan också fundera på om du under det senaste året har ätit mediciner för någonting, t.ex. antibiotikakurer eller starka värkmediciner? De är sådana som kan påverka kroppen under en lång tid framöver.
Förhoppningsvis kommer läkaren också att kolla upp om det kan röra sig om någon inflammatorisk tarmsjukdom, för det är inte ovanligt att personer som har t.ex. Crohns sjukdom eller Ulcerös kolit upplever samma problem som du, och då är det bra om man får hjälp så fort som möjligt för att bryta cirkeln. Det viktiga är att om läkaren inte hittar något "fel" att du/ni fortsätter kräva att du blir undersökt, eller att du då får en remiss t.ex. till sjukhuset där det finns specialister på mag- och tarmsjukdomar som vet mer om saken. Tyvärr finns det många läkare som bara knycker på axlarna och säger att man lider av "ibs" (irriterad tjocktarm) utan att undersöka saken vidare. Våga berätta precis hur det är och precis vad som händer då du blir nervös. Du behöver inte försöka försköna någonting då du talar med en läkare för du kan vara helt säker på att de har hört det mesta förr och inte tycker att någonting så "vanligt" som diarré är pinsamt eller fult. Men det hjälper läkaren att veta exakt hur du har det.
De gånger det finns någonting som du verkligen inte vill missa, t.ex. en resa eller något tillfälle så finns det receptfria mediciner vid apoteket som du kan ta för att lugna ner din mage. T.ex. Imodium, Lopex eller Imocur (De är samma medicin, den enda skillnaden är priset. Lopex och Imocur är billigare.) Medicinerna är ingen garanti för att din mage skall bli helt lugn och de kan inte lösa problemet, men de kan hjälpa dig att ändå klara av att göra saker. Följ anvisningarna som står på bipacksedeln.
Tala med dina föräldrar och boka sedan en läkartid så att du får hjälp med att börja styra upp saken. Jag vet hur orättvist och hopplöst det kan kännas då kroppen inte fungerar som man önskar, men det kan bli bättre.
Många kramar,
Tessi