Hjälp
16.07.2024
Hej jag tror det är något fel på mig Jag kan liksom inte fokusera på någonting och det känns like som att jag inte är vid medvetande ibland, jag vet vad jag har gjort och så men som att jag är på autopilot typ.
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
23.07.2024
Hej!
Tack för att du skriver till oss. För det första så är det inget fel på dig! Jag förstår precis vad du menar och jag förstår också hur otroligt frustrerande det kan vara att känna att man är på autopilot och inte roterar i samma riktning som resten av världen. Man kan känna att man inte är en del av sin omgivning utan att man bara är en åskådare. Detta kan leda till att man känner sig maktlös och otrygg i sin tillvaro. Som att man inte har kontroll över sitt eget liv och därför inte kan påverka vad som händer. Det här är en väldigt jobbig känsla att bära på eftersom man ofta känner sig så ensam och isolerad i den. Men tro mig, du är inte ensam och du är inte den enda personen som upplever dessa känslor.
Ibland kan det vara bra att fundera för sig själv varifrån de här känslorna kommer och hur det känns i kroppen och var i kroppen känslan finns mest. Det finns inte alltid helt tydliga svar men det är något du kan försöka bli mer medveten om. Hur länge har du haft dessa känslor? När började dom först dyka upp och vad var på gång i ditt liv just då? Går du igenom en extra stressig period just nu med t.ex. skolan, vännerna, familjen, hobbyer, kärlek osv? Försök att fundera lite på dessa frågor. När man blir mer medveten om vad som triggar de jobbiga känslorna så blir det också lättare att börja bearbeta dom. Det kan i sin tur leda till att man upplever att man tar tillbaka kontrollen över sitt liv.
När du upplever att du har dålig fokus, är på autopilot eller inte vid medvetande är det viktigt att du håller dig lugn och tar några riktigt djupa andetag. Försök att inte trycka bort det utan du får gärna konstatera för dig själv att du just nu upplever dessa känslor. Acceptera att dom finns där. Om du har en vän, familjemedlem eller någon annan trygg person i närheten så får du gärna säga rakt ut åt dom att du just nu är på autopilot och inte helt 100% vid medvetande. Det kan vara bra att få tankarna bort från huvudet. Om det inte finns någon i närheten som du kan säga det åt så kan du skriva ner det på ett papper. Försök få ut allt det du tänker och känner så att det inte lämnar och gror inne i ditt huvud.
Du kan även försöka göra något annat som kräver din fokus. T.ex. rita, gå på en promenad, träna, läsa en bok, ta en kall dusch eller ringa en vän.
Jag tror också att det vore bra för dig att få tala ut om det du upplever. Även om dessa känslor är helt normala och inte farliga så är dom trots allt jobbiga att ha och man kan behöva hjälp och stöd för att hantera dom. Det är ju inte heller roligt att känna att man inte kan fokusera på något och som att man är på autopilot hela tiden. Det kan bli jobbigare att sköta skolan och också göra att man inte kan njuta av det roliga i livet om man inte känner sig helt och hållet delaktig eller vid medvetande.
Kom ihåg att det finns människor i din omgivning som bryr sig om dig och vill stöda dig i ditt liv. Du får gärna tala med en vän om det du upplever så att du har en trygg person som du alltid kan vända dig till när dom jobbiga känslorna dyker upp. Vem vet, plötsligt kan det ju hända att någon av dina vänner känner igen sig i din situation eller kommer att uppleva samma sak i något skede under sitt liv och då kan ni vara ett enormt stöd för varandra. Det är också bra om någon i din familj blir medveten om det som du upplever. Oftast brukar det i sinom tid börja synas utåt när en person inte är 100% med och då är det bra om man kan ge en förklaring på varför man inte är sitt vanliga jag. Om personer i din omgivning är medvetna om ditt problem kan dom också hjälpa dig att komma tillbaka till verkligheten när dom märker att du börjar förvinna lite.
Du får jättegärna söka dig till din skolkurator, en lärare, en skolcoach eller någon annan trygg vuxen som kan hjälpa och stöda dig. Som sagt är det inte ovanligt att man har dålig fokus och att man har en känsla av att vara på autopilot och inte riktigt hänger med så det här är inte något nytt för de flesta vuxna i din omgivning. Tillsammans kan ni fundera ut en plan som fungerar för just dig så att du ska kunna känna dig så fokuserad och närvarande som möjligt.
Kom ihåg att du inte är ensam och att du alltid får ta kontakt med oss om du har frågor och funderingar.
Kram <3
Rosanna