icebreaker
25.08.2024
hej min 9 åriga lillasyster fick boken Icebreaker till födelsedagspresent av vår morbror, jag har inte själv läst boken men har hört ganska mycket om den.. är den verkligen lämplig för en 9 åring? Jag tror att han tror att det ör en bok för barn med tanke på omslaget men vad tycker ni jag ska göra? k

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.08.2024
Hej,
Jag har inte heller läst boken, så jag uttalar mig enabrt på basen av det man kan läsa om boken på nätet, och på basen av det så tror inte jag heller att det är en lämplig bok för en 9-åring :) Precis som du skriver så antog din morbror säkert att boken skulle vara mer "barnslig" p.g.a. pärmbilden. Men jag är inte heller säker på att din syster skulle vara intresserad av att påbörja läsningen av en bok vars innehåll trots allt riktar sig till äldre läsare. Du känner ju din syster bättre än jag och vet t.ex. om hon brukar läsa mycket och vilken typ av böcker. Kanske det inte är någon fara att låta boken ligga i hennes rum tills hon har "glömt bort den" och sedan smidigt flytta på boken till ditt rum under några år, tills det kommer en tid då det är mer lämpligt?
Bra att du har omtanke om din syster.
Kram,
Tessi