Jomppa lärare
25.01.2025
Hej, min jomppa lärare gav mig vitsord 8 och det är väldigt lågt då jag har tänkt gå på idrottsgymnasie sedan och jag vet inte om jag kommer komma in på grund av det låga vitsord. Jag har aldrig klagat eller något och gjort precis som hon sagt och varit väldigt aktiv och ändå så får jag bara 8 Poppan
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
30.01.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Vad tråkigt att höra att du är missnöjd med ditt vitsord i gymnastik. Har du talat om detta med din lärare? Du har alltid rätt att fråga din lärare om bedömningen så att du kan få en förklaring till varför du fick just det vitsordet du fick. Du kan också fråga vad du kunde göra annorlunda för att kunna få ett högre vitsord.
Vitsordet 8 är ju inte ett dåligt vitsord på något sätt. Att få en åtta visar att du nog gjort allt rätt, åttan står för goda kunskaper. Men för att uppnå vitsordet 9 eller 10, alltså berömliga vitsord, kräver det ofta att man gör lite extra. Vad det i praktiken handlar om kan jag tyvärr inte ge svar på, men det vet jag att din gymnastiklärare kan.
Våga ta upp saken med din gymnastiklärare så får ni diskutera igenom allt detta tillsammans. Förklara att du har idrottsgymnasiet i sikte och att du funderar om det finns något sätt att höja vitsordet inför det. Om du känner att du inte vågar ta upp det med läraren direkt kan du alltid ta hjälp av en annan vuxen, som du känner dig trygg med. Det kan vara t.ex. skolkurator, skolcoach eller din klassföreståndare. Alternativt kan du ta med en kompis som stöd då du tänker tala med gymnastikläraren, så behöver du inte vara ensam i den stunden.
Du har all rätt att få veta vad lärarens bedömning grundar sig på, du behöver bara hitta modet till att fråga efter det.
Lycka till <3
Kram, Lila