Kapten
08.07.2024
Hejsan!
Är en 27-åring tjej som funderar på att utbilda mig till sjökapten. Nu är min fråga hur är studierna uppbyggda? Går det att söka som närvårdare? Har läst ca 65 kurser på gymnasiet även. H, nyfiken M
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
09.07.2024
Hej,
Tack för din fråga. Vad roligt att du har funderat på att bli sjökapten!
Sjökapten (YH) är en yrkeshögskoleutbildning och för att kunna söka in krävs en andra stadiets utbildning dvs. gymnasiet eller yrkesskola. På basen av det du skriver tolkar jag det som att du är färdigutbildad närvårdare, vilket skulle betyda att du redan avlagt en examen på andra stadiet och kan därav söka in till studier på yrkeshögskola.
Studier till Sjökapten (YH) omfattar 270 studiepoäng och det tar normalt 4,5 år att avlägga examen. Studierna består av grundstudier, yrkesstudier, valfria studier, praktik samt examensarbete. Bland dessa finns både teoretiska studier och praktiska övningar som exempelvis fartygssimulationer. Du hittar mera information om utbildningen HÄR.
Hoppas det här var till någon hjälp!
Kram, Lila