Klänning & körlagar
09.05.2015
Hej. Har två frågor.
1. Kan jag använda samma klänning på skolavslutningen och vid min konfirmation i sommar, eller anses det "snålt" att inte köpa en ny till konfirmationen? Den är anständig.
2. Ifall det står "tillåtet för mopeder" vid en cykelväg, MÅSTE man köra på cykelvägen då eller får man ändå köra på bilvägen? Nemi

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
13.05.2015
Hejsan Nemi!
1. Min åsikt är att man absolut kan använda samma klänning 2 gånger! Det gör ju också killarna. Faktum är att männen oftast använder sin kostym tills den är urväxt eller totalt omodern... Nej jag tycker faktiskt att man ska använda sin klänning vid båda tillfällena. Speciellt om man köper en ny. Om man köper begagnat kan man väl tänka sig att köpa 2 olika. Det finns ju många fina klänningar på ex facebook-loppisarna som är använda bara 1 gång som säljs för någon tia. Men det är klart den ska passa också...
Anständig har du rätt i att den behöver vara när den ska också användas vid konfirmationen. Inte för urringat, inte för kort, inte för tight och inte visa för mycket hud. Men trots det kan man hitta en superfin! :)
Tänk också på att ta lagom höga klackar på skorna - så du inte ser ut som en vinglig kråka eller får jätteont i fötterna. Och öva dej att gå i skorna före, samtidigt går du lite in dem och de sitter bättre på din fot.
2. Tillåtet för mopeder betyder att du inte måste köra där med moppen. Men det betyder också att det rekommenderas för dej och för de andras säkerhet att mopeder på den här sträckan helst ska köra på cykelvägen. Så gör gärna det! :)
Ha en fin skolavslutning o konfirmationsfest! Med vänlig hälsning, Annika   barnmorska - hälsovårdare