Kompis i toxic förhållande
14.04.2025
Hej. Min kompis är ihop med en kille som är väldigt överbeskyddande och de bråkar ofta. Nu har hon sagt flera gånger till honom att hon gör slut men han tillåter det inte han säger bara nej. Jag får inte berätta åt någon om detta. Vad ska jag göra? Krokodilen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
15.04.2025
Hej!
Jättebra att du tar kontakt. Nu var en stor del av informationen i hemliga rutan men jag ska göra mitt bästa för att svara. Om du tycker att det var något i din fråga som du inte fick svar på får du gärna skicka in en ny fråga där du skriver mer i den vanliga frågerutan.
Den här killens beteende är i högsta grad oroväckande och inte något som du/ni ska behöva bära på ensamma. Det är jätteviktigt att någon vuxen får reda på vad som pågår så att de kan ingripa och stöda dig och din kompis i den här situationen.
Om du/ni upplever att den här killen verkar hotfull finns det dessutom goda skäl att ta kontakt med brottsofferjouren eller polisen för att få tips, stöd och hjälp.
Ingen människa har rätt att kontrollera eller bestämma över en annan, punkt slut. Oavsett om man är i ett förhållande eller inte. Hans kontrollbehov har ingenting med din kompis att göra utan det handlar bara om honom själv och hans egen osäkerhet.
Hans kommentarer kring hennes utseende är ett typiskt exempel på något som kallas negging, det är en emotionell manipulationstaktik som används för att få en person att känna sig dålig och ful. För att få henne att känna att hon inte förtjänar att bli behandlad bra och älskad för den hon är. På så vis vill han få din vän att känna sig osäker på sig själv i hopp om att hon inte ska lämna honom. Han vill att hon ska tro att det inte finns någon annan än han som kan tycka om henne eller älska henne. Han vill inte att hon ska förstå hur värdefull och vacker hon är eller vad hon egentligen förtjänar för om hon gör det skulle hon aldrig vara tillsammans med någon som behandlar henne så illa. Detta räknas som psykisk misshandel.
En kille som på riktigt älskar en tjej och vill beskydda henne kommer aldrig att behandla henne illa, säga fula saker eller kontrollera henne. Det faktum att han inte accepterar att hon vill göra slut tyder på att han ser sig själv som den som bestämmer i förhållandet. Den som är mer överlägsen och den som har makt. Ett hälsosamt förhållande ska vara jämlikt. Det ska dessutom alltid finnas samtycke i alla situationer. Att han förbjuder henne från att göra slut är INTE samtycke, det är att hålla henne fången. Att inte respektera sin partners gränser, privatliv, tankar, känslor och åsikter är också extremt problematiskt.
Kontrollerande beteende är inte "överbeskyddande" och det är inte kärlek, det är våld!
Du har inte gjort något fel utan tvärtom har du agerat helt rätt. Du ska inte behöva bära på denna oro ensam. Du är verkligen en otroligt fin och värdefull vän och din kompis är lyckligt lottad som har dig vid sin sida. Men nu är det jätteviktigt att du/ni blandar in vuxna i det här också.
Du får hemskt gärna prata med antingen en lärare, rektorn, skolkuratorn, skolcoachen, dina föräldrar, din kompis föräldrar eller någon annan trygg vuxen som du litar på. Det kan kännas skrämmande och kanske även som ett svek mot din kompis men du gör ju det för att du bryr dig om henne och vill att hon ska vara trygg. Det är trots allt det viktigaste, att ni båda är trygga!
Du får även jättegärna ta kontakt med brottsofferjouren för att få tips och stöd. Där kan du få hjälp med att bedöma situationen och prata med professionella som kan berätta vad du kan göra för att stöda din vän och vad du kan göra här näst.
Brottsofferjouren RIKU
Har du eller din närstående utsatts för brott eller brottsförsök? Är du vittne i ett brottmål? Känner du dig osäker på vad du ska göra? Ring till brottsofferjouren för att få personligt stöd kostnadsfritt. Servicen är till för brottsoffer, deras närstående och vittnen. RIKU är en konfidentiell och säker internettjänst där du kan ställa frågor anonymt.
Brottsoffer, deras närmaste och vittnen kan få en stödperson vid behov, som hjälper med det byråkratiska samt de praktiska arrangemangen då ett brott inträffat.
Jag är ledsen att ni blivit utsatta för den här typen av situation och jag förstå hur ensamt och skrämmande det måste kännas. Men kom ihåg att ni inte är ensamma! Tyvärr finns det allt för många tjejer och kvinnor som kan relatera till det här problemet. Det är tråkigt nog inte alls ovanligt att olika former av våld i nära relationer förekommer i vårt samhälle. Men det betyder samtidigt att det finns många människor som förstår vad ni går igenom och att det finns hjälp att få. Tveka inte att be om hjälp och förbli inte tyst när du själv eller någon annan blir utsatt för något som är fel.
Både du och din vän är så otroligt värdefulla och ni förtjänar att må bra och känna er trygga. Glöm aldrig det!
Tveka inte att ta kontakt på nytt om du oroar dig eller funderar över något. Ta hand om dig!
Kram <3
Rosanna