Kosttillskott
02.02.2025
Kosttillskott är ju något som inte är jätte pålitligt alla gånger och därför har jag inte direkt använt mig av det, enbart proteinpulver och bars osv. Finns flera som påstår hjälpa fettförbränningen och öka mättnadskänsla etc som jag skulle vilja prova eftersom jag snabbt blir hungrig vid ett underskott. Har hört om tex L-karnitin. Vill dock inte slösa pengar på något onödigt. Tips?

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
04.02.2025
Hej,
Så smart av dig att vara eftertänksam. Tyvärr finns inget som ökar fettförbränningen så jag skulle absolut råda dig att inte sätta pengar på det.
Fundera på hur du äter? Behöver det vara underskott? Kanske det är för stort underskott? Det leder i så fall inte till något hållbart.
Fråga igen om du vill och behöver!
Satsa på minst 4-5 måltider per dag, på relativt bestämda tider, inget småätande emellanåt. Ät protein, kolhydrater och fett.
Kroppen behöver mat för att kunna släppa ifrån sig något. Ta bort fokus från kalorier och undvik att väga dig, vikten varierar helt normalt från dag till dag.
Vänlig hälsning, Anna