Kurator
22.07.2024
Hej
När man är över 18 och går till kuratorn har de rätt att berätta åt föräldrar eller gör dom inte det eftersom man är över 18? Tex om man skulle säga att man har självmordstankar eller skär sig berättar de åt förädlar om man är typ 19/20?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.08.2024
Hej,
Om en person är under 18 år så går barnskyddslagen i vissa fall före tystnadsplikten, så om kuratorn känner oro över att personen skulle utgöra en fara för sig själv så är hen skyldig enligt lag att ta saken vidare, och då kan det variera från fall till fall vem kuratorn kontaktar, om det är föräldrarna, barnskyddet eller någon annan.
Men en person som är över 18 år är myndig, och således inte längre ett barn. Kuratorn har då ingen rätt att kontakta föräldrarna, men beroende på situationen så kommer hen antagligen att försöka uppmuntra till att man skall tala med någon och söka hjälp, eftersom det oftast är det som behövs.
Kram,
Tessi