Mellanår
25.10.2022
Hej,
Jag har mellanår just nu och har länge drömt om att resa utomlands under året. Men har inte hittat något särskilt som fallit i mitt intresse. Resandet skulle troligtvis bli någon gång på våren (februari/mars till maj).
Skulle älska att åka till ett land i Europa och arbeta, har ni några hemsidor som ni kan rekommendera?
Tacksam för svar! Tack
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
31.10.2022
Hej och tack för din fråga!
Ett mellanår erbjuder ett perfekt tillfälle att arbeta, ändra på sina rutiner och vidga sina vyer. Att arbeta utomlands bidrar till alla dessa saker, men utöver det kan det ge väldigt mycket mer. Sannolikt skulle det också höja din självkänsla och bättra på dina språkkunskaper samt vidga din världssyn.
Du skrev ingenting specifikt om vad det är du främst hoppas på att göra utomlands. Vill du lära dig ett nytt språk eller räcker det att du får använda engelska? I vilket klimat skulle du vilja jobba? Vill du känna av pulsen i en storstad eller njuter du av lugnet på landsbygden? Jag föreslår att du skulle sätta dig ner med en vän som känner dig väl, så kan ni tillsammans fundera över vad det är du söker. På basen av er diskussion kan du säkert gallra bort de länder som det inte alls lönar sig för dig att söka jobb i. T.ex. om du avskyr köld så är kanske inte Island ett alternativ som skulle passa dig. Kom också ihåg att det inom ett och samma land kan finnas stora kulturella skillnader (t.ex. mellan norra och södra Italien).
Europa är på många sätt ett bra alternativ, och om du ännu begränsar området till de länder som hör till EU så är även arbetssökningen lättare. Detta beror på att du som medborgare i ett EU-land har rätt att jobba i andra EU-länder. I EU finns en europeisk arbetsmyndighet, ELA vars uppgift är att se till att lagar och skyldigheter kring socialskydd följs.
EURES- sidorna på nätet är väldigt användbara, så dem lönar det sig att titta närmare på. Där kan du bekanta dig med olika arbetsplatser och hur det är att jobba och bo utomlands.
En annan sida du kan kolla är anyworkanywhere. På den sidan kan du söka jobb direkt på olika ställen. Arbetsplatserna är allt från fasta anställningar till tidsbundna anställningar, säsongsarbete eller inhopp. #workingadventures är ett rekryteringsföretag som har grundats av samma personer som anyworkanywhere.
Du kan också söka jobb genom arbetskraftsbyråer, och om du hittar någon organisation som verkar intressant så kan man alltid skicka in en öppen ansökan tillsammans med sin CV även om de inte specifikt skulle ha öppna arbetsplatser för tillfället.
jobly.fi kan du söka jobb specifikt i olika länder, t.ex. i Spanjen. Det kan du även göra via työmarkkinatori. Och via denna sida kan du hitta till olika länders arbetsrekryteringssidor.
Om det känns rörigt och osäkert och att du helst skulle vilja komma till ett ställe där du har ett färdigt nätverk så finns alternativet att åka och jobba som aupair och sköta om barn/hemsysslor. De arbetsförhållanden man har som aupair varierar mycket, allt ifrån ett par veckor till flera år, och det finns stor efterfrågan i många olika länder. Via aupairworld kan du kolla olika familjer som skulle behöva din hjälp.
Ett annat alternativ är frivilligarbete av olika typer. Dessa arbeten är alltså oavlönade men man får mat och husrum. Mer om dessa platser hittar du på allianssis hemsida. Du kan också kontakta olika organisationer direkt om du hittar någon som känns intressant. Men det lönar sig alltid att skriva kontrakten och arbetsavtalen med omsorg så att du vet att arbetsplatsen är trygg och att allt går rätt till.
Det finns också en sida som heter work away, och via den kan du hitta arbete och boende hemma hos privatfamiljer. Du erbjuds då mat och boende i utbyte mot olika arbetsuppgifter. Arbetet kan vara väldigt varierande, allt från att ta hand om kameler till att bygga staket :)
Både att hitta ett arbete eller volontärsarbete utomlands kan kännas lite överväldigande då man söker via internet eftersom det finns så väldigt många olika alternativ. Försök alltså börja med att fundera över vad det är DU vill få ut av ditt mellanår, och vilka dina behov och drömmar är. Efter det är det lättare att välja bort sådant som inte är intressant.
Ge inte upp! Även om det känns råddigt och kan vara svårt att veta var man skall börja. Som det står på min kollegas anslagstavla- ”When life shuts a door – open it again. That´s how doors work”.
Lycka till på din resa och om det är någonting du funderar över så tveka inte att ta kontakt!
Hälsningar
Stinke