Moraliskt fel?
04.08.2020
Hej!
Jag är i ett långdistans förhållande med en kille från England. Vi har nu varit tillsammans i ett år och före corona bröt ut var allting ändå frid och fröjd med tanke på distansen, men har nu inte fått träffa honom på 7 månader och det börjar bli riktigt jobbigt. Allting är fortfarande bra mellan oss men att vara ifrån någon en så pass lång tid tär ju ändå på förhållandet. Vi hade nu diskuterat att träffas i ett annat land som inte har många coronafall (eftersom jag inte kan åka dit och han inte kan komma hit utan att vara i karantän) men mina vänner är väldigt mycket emot denna idén och tycker att jag borde stanna hemma. Jag förstår att det inte är det smartaste att göra nu i dessa tider men jag vet att det kommer ta LÄNGE innan saker och ting blir någorlunda normalt igen och vet inte hur jag ska klara av det här. Är det fel av mig att åka och träffa han? Privat :)
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
05.08.2020
Hej,
Jag förstår att det är mycket jobbigt för er att inte träffas. Det är många som är i samma situation som ni nu när världen är helt upp och ner!
Jag förstår att ni redan tagit till alla åtgärder som videosamtal, samtal och sms. Och som du säger så är längtan efter varandra så stor så det börjar tära på förhållandet.
Jag tänker att dina kompisar bryr sig om dig, och att du utsätter dig för risker när du åker iväg. Det är alltid en risk att resa nu, när det ser ut som det gör, trots att coronafallen är lägre i vissa länder. Mitt tips är också att försöka hålla ut, prata extra mycket varandra och hålla ihop på distans, och att inte åka just nu. Det viktigaste av allt är ändå att du och din kille och alla dina nära och kära håller er friska. Jag skickar dig en kram, och styrka att fortsätta kämpa! Snart är detta nog över och vi kan återgå till en någorlunda normal vardag! Kärleken är stark, även på distans!
Kram!
Malin Wiik-Norrman