Olika funderingar
08.05.2015
Hej. Jag tänkte fråga några frågor. Jag har ett minnesbesvär, jag minns inte så bra, inte lika bra som alla andra,/ går ganska dåligt i skolan.... jag har varit till en såndär som tar reda på om man har något (fel) och jag har intyg på att jag har minnesbesvär. och så har ja fått ta moped och traktor kortet utan tid, samma sak med jaktkort. jag ska också börja åka till vasa med någon såndär som hjälper mig........... Men idag hade jag matteprov ock det gick jättedåligt, tror jag fick en fyra och det är p.g.a minnesbesväret jag har. jag läser på förhand bra och så men när man har prov så minns jag inget, men det är bara i finska, matte och fyke som jag har svårt att minnas, mest i finska, alla andra ämnen så är ju lätta när man hör något om dem (dagligen)......... jag tänkte också fråga vad man behöver för vitsord om man skall försöka gå till fredsbevarare, eller är det mera att man skall vara stark och fysisk(tror jag det heter)?.. men före det tänkte jag gå direkt från nian till logistik, och då undrar ja vad man måste ha för vitsord? jag har medelmåttligt betyg 8 i vissa ämnen och 7, 6 också i vissa. 5:or och två 4:or i finska.. aldrig fått en nia i högstadiet... i lågstadiet gick det bra men proven, men jag minns inget från den tiden.......... och kommer mitt minnesbesvär sätta stop för vad jag vill bli i framtiden? fiftis

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.05.2015
Hej fiftis!
Jo, det är nog besvärligt att ha minnesproblem, men vi har ändå lite tröst att komma med :) Minnet är ju något man kan träna upp, oavsett om den svaga minnesförmågan beror på något neurologiskt i hjärnan eller om det bara är en personlig egenskap (andra kan ju ha "fötts" med riktigt bra minne). Det finns femtielva olika övningar och metoder och knep man kan göra för att stärka både närminnet och långtidsminnet. Och den här personen du ska till i Vasa kan garanterat ge dig alla de här övningarna, metoderna och knepen. Så bara för att du har minnessvårigheter just nu är det inte helt säkert att du kommer att lida av det lika mycket mera om några år. Försök bara att verkligen öva på de uppgifter som "minnestränaren" i Vasa sedan ger dig, för det här är alltså inget handikapp som behöver orsaka en massa hinder i livet för dig för all framtid. Dessutom tycker vi att du i nästa skola, oavsett om det blir på logistik-linjen eller någon annanstans, ska tala med lärarna om ditt minne. Kanske du kan skriva prov på ett annat vis eller få lite annorlunga utformade läxor eller liknande, som passar bättre för din typ av minne? De flesta skolor kan nog ta hänsyn till den här sortens speciella omständigheter.
När det gäller din fråga om logistik, så har våra studiehandledare tidigare svarat att man inte kan säga på förhand vilket medelvitsord som krävs för att man ska slippa in på den linjen. De ser varje år på de som sökt och är där många med lägre vitsord, så krävs lägre vitsord för att slippa in - och tvärtom. Så det är nog bara att vänta på meddelandet om huruvida du fått studieplats där eller inte.
Säkert kommer också dina betyg från exempelvis logistikutbildningen spela mycket större roll än högstadiebetygen ifall du en vacker dag söker till fredsbevarare. I den här frågan& svaret har informatören vid försvarsmaktens huvudstab, Henrik Gahmberg, svarrat utförligt på vad som krävs för att bli fredsbevarare och hur man blir det. http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/varnplikten/varnplikten/afganistan-elr-liknande. Av svaret kan man förstå att vad du får för utbildning efter grundskolan spelar mycket större roll, och säkert behöver de även chaufförer bland fredsbevararna. Men redan nu kan du gärna satsa på finskan och engelskan, för de två språken behöver du kunna bra för att kunna bli fredsbevarare. Men kanske, med tanke på ditt minne, så är inte skolfinskan den bästa vägen för just dig att lära dig finska, utan kanske något som finska kompisar, att lyssna på finska talböcker eller liknande passa bättre just för dig. Om engelskan går okej för dig just för att du hör den varje dag, så är det bara att fixa så att du hör finska varje dag. Man kan allt bara man vill. Gymnastiken är också viktig redan nu, för ska du bli fredsbevarare måste du ha en utmärkt fysik och mycket bra kondition. Det är svårt att säga om dina minnesbekymmer kommer att bli ett problem som fredsbevarare, men som vi sa är det ju inte sagt att de är så stort problem då längre ifall du tränat mycket på att minnas.
Hoppas det här var till hjälp - men bästa hjälpen kommer du säkert att få av personen i Vasa!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och hälsovårdaren Annika