Only in Ohio?
13.08.2024
Hej!
Jag är en 27 år gammal man och min yngre bror (14 år gammal) pratar hela tiden om "only in ohio". Jag undrar vad det här egentligen betyder? Han säger mycket annat och kallar mig ibland P Diddy som jag verkligen inte gillar och undrar var i all sin dar han lärt sig om P Diddy. Jag gissar att det kommer kanske från Eminems nya hit sånger där det nämns i sångtexterna. Hur som helst hoppas jag att ni kan svara på huvudfrågan (vad betyder "only in ohio") eftersom ni ändå jobbar med ungdomars problem och sånt :)
Tack för ert svar! Jimmy
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
13.08.2024
Hej!
Tack för din fråga. Det kan vara svårt att förstå och navigera ungdomars språk, uttryck och inside skämt. Det är inte alltid lätt att hänga med ens om man själv är en ungdom. Något som börjat som en bild som spred sig på internet kan en vacker dag ha en helt egen betydelse eller ett helt eget uttryck.
Det är viktigt att komma ihåg att de flesta människor, speciellt unga personer är nästan kroniskt online så dom kan få tillgång till extremt mycket information på väldigt kort tid. Nyheterna om P Diddy kan ha kommit från en låt men det är också mycket möjligt att din lillebror fått information om honom via memes och influencers online.
När det kommer till uttrycket "only in Ohio" skulle jag jämföra det med uttrycket "Florida man" eller "Only in Florida" som är ett uttryck för när något är så extremt underligt, sjukt eller urflippat att det bara kan ha hänt i Florida. Subtexten här är alltså att Florida är ett väldigt urflippat ställe.
"Only in Ohio" kan spåras tillbaka till en bild som publicerades år 2016 på en buss med en skylt där det stod "Ohio will be eliminated". Vilket i det här fallet betydde att rutten till Ohio ställs in. Men internet valde att göra detta till en meme istället och hittade på en helt egen subtext till bilden. Subtexten blev att Ohio är ett nationellt hot och därför måste elimineras. Vartefter åren gått har memen utvecklats i lite olika riktningar och numera är den mest kopplad till när något är hotfullt, underligt eller ockult. Men som sagt utvecklas dessa memes väldigt snabbt (speciellt på tiktok) och grenar ut sig i lite olika riktningar beroende på varje individs fyp (for you page). Det kan hända att din bror har en lite annan syn på vad uttrycket betyder. Det lättaste vore att helt enkelt att fråga honom vad han menar.
Hoppas det här var till någon hjälp. Om du vill lära dig mer kan du skriva in "only in ohio meme explained" på tiktok eller youtube och så borde det nog komma upp videon som förklarar mer ingående vad det betyder.
Kram,
Rosanna