Pedofil på discord
07.01.2025
hej. de finns en 22 åring från tammerfors på discord som frågar efter dickpicks och vill tala sex med underåriga.. har blockat honom och raderat alla medelanden som jag har skrivit till honom, men skulle gärna också se att han blir bannad från platformen. hans namn e volvotech740 men kallas tuisku Leo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.01.2025
Hej,
Jättebra att du reagerar då någon helt tydligt beter sig både brottsligt och kränkande. Anledningen till att det finns så mycket skumma personer på nätet är just att människor sällan orkar eller bryr sig om att anmäla eller rapportera om dem. Ofta kanske man tänker att det "inte var så farligt" eller att man inte själv vill vara den som anmäler för att det får en att verka svag eller gnällig. Men så är det inte alls. Det att man rapporterar om eller anmäler denna typ av brott - även om det inte har skett något fysiskt övergrepp - är att ta ansvar för sig själv och för alla andra som rör sig på nätet/olika platforms/använder olika appar.
Här kan du kolla hur du anmäler osakligt beteende på Discord och hur du kan anmäla en annan användarprofil.
Oavsett var man rör sig på nätet och man stöter på liknande beteende som du har upplevt så kan du rapportera om det till nettivihje. Det finns formulär på svenska som är anpassade just till unga användare.
Ibland kan en ung person som blir utsatt för sexuella trakasserier av en annan person också själv känna sig skuldmedveten för att man kanske känner att man har uppmuntrat till det eller varit med på att ha kontakt till en viss gräns. Men det är aldrig den unga personens fel. En vuxen person har aldrig några godtagbara skäl för att skicka eller be om nakenbilder av ett barn, så det är aldrig oskyldigt och alltid olagligt.  Du kan vara rätt säker på att du inte är den enda som har råkat ut för honom. Tack för att du vill göra någonting för att skapa en tryggare värld för andra.
Kram,
Tessi