Piercing
25.06.2024
Hej, nu e de så att jag viljat ha en belly button piercing jätte länge. Men har sätt
många TikToks där en del är gjorda fel, vill såklart att min inte ska bli så. Man kan ju ta ut smycket men det lämnar ju et ål kvar förevigt tydligen. Dessutom är jag 100 på att jag kommer vilja ha barn så hålet kommer stretcha och se jätte dumt ut gissar jag. Har redan pratat med mamma och pappa och de har gått med på att göra piercingen i höst. Men vad finns det för bra ställen att göra de på? Och är det värt de, vad ska man göra ifall det blir infekterat? Kan man ta pånytt eller blir det också de? Och är de så att vissa personer inte ens kan ta piercing i naveln för att man har fel sorts navel, ja tänker allas ser väl olika ut? får man ens ta den piercingen som 15 åring? Blomman<3

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.07.2024
Hejsan!
Ursäkta att du har fått vänta på svar, jag har varit på semester. Hoppas att du ändå hittar tillbaka hit!
Navelpiercingar är jättefina och jag kan förstå varför du vill ha en. Jag tycker att det är väldigt bra att du överväger alla sidor av att ta en piercing, och att du har läst på. Jag har själv jobbat som piercare innan jag började jobba på Decibel, så jag ska svara på dina funderingar här nedan i olika kapitel.
1.        Åldern
De flesta studior (jag skulle våga påstå alla professionella studior) har åldersgräns 16 på navelpiercingar (med förälders tillåtelse). Det här är inte för att man tänker att någon som är 15 inte skulle kunna ta hand om sin piercing, utan har att göra med att man ännu kan växa väldigt mycket på kort tid när man är 15.
När man är i puberteten så kan kroppen ändra mycket i storlek, och det här kan göra att om man exempelvis skulle ta en navelpiercing när man är 14 (som då sitter bra och rakt) så kan det hända att den blir lite sned sen när man är 17 för att kroppen har ändrat så mycket under den tiden. Det BEHÖVER inte nödvändigtvis bli så, men riskerna är högre.
Som piercare vill man helt enkelt att personen man piercar ska vara någorlunda färdigt genom den delen av pubertetstillväxten innan man piercar naveln, för bästa möjliga resultat i det långa loppet.
2.        Piercinghålet
Precis som du säger så kommer det lämna ett litet hål eller ett litet ärr om man väljer att ta bort piercingen. Hur stort det här hålet/ärret blir är väldigt olika från person till person. För en del syns det knappt alls, och för andra syns det mera. Det har att göra bland annat med hur det är piercat från början (vilken anatomi man har), hur ens egen kropp läker, och hur man tagit hand om piercingen när den varit ny. Om man av någon anledning behöver ta bort smycket, men sen vill ha tillbaka det efter att hålet växt fast, så är det i de flesta fall möjligt att pierca samma ställe igen. Om man blir gravid så kan man antingen välja att ta bort smycket helt, eller så använder man en skild sorts stav (bioflex) som går att ha där fast man har stor mage. ”Hudflärpen” som piercingen går genom kan mycket riktigt stretcha en smula när man blir gravid, men resultatet på det varierar mycket från person till person. I värsta fall om man inte gillar hur det ser ut så kan man ha en kirurg att göra ett litet snitt och sy ihop piercinghålet så att där bara lämnar ett litet ärr. Detta är dock inte nåt som den vanliga sjukvården gör, utan hör mera till plastikkirurgins sida.
3.        Anatomi
Precis som du säger så passar inte en navelpiercing för alla människors anatomi. Det beror lite på hur området just ovanför naveln ser ut, och ifall man har en navel som står ut utåt. För en del människor så kan det också hända att det inte går att göra en navelpiercing som är ovanför naveln, men det går att göra en som är tvärtom, alltså under naveln. Jag kan inte säga om en piercing skulle passa din navel eller inte utan att se den, men din piercare kommer kunna se detta. För de allra flesta människor går det nog bra :)
4.        Skötsel av piercing
Det är jätteviktigt att sköta om sin nygjorda navelpiercing – speciellt de två första veckorna. Risken med en navelpiercing är att den börjar stötas ut utåt. Det är normalt att en navelpiercing stöts ut litegrann (och det räknar en professionell piercare med när hen piercar), men man vill helst lämna med så mycket hud mellan utgångshålen som möjligt efter att piercingen har läkt. Det här betyder att man under den första perioden när piercingen är som mest sårbar ska försöka undvika att böja på midjan så mycket som möjligt, alltså hålla övre kroppen rak. Så paus från exempelvis att göra sit-ups och liknande.
Du nämner infektioner. Infektioner kan ske, men de är ovanliga ifall man sköter om sin piercing som man ska, och inte rör i den med smutsiga fingrar. Hur man tvättar och sköter om sin piercing är något som de ger mera råd om vid piercingstudion, men det inbegriper att tvätta den med saltvatten morgon och kväll, och använder antiseptiska medel vid behov.
5.        Var ska man ta sin piercing
Se till att göra din piercing vid en professionell studio med erfarenhet. Navelpiercingen ska göras med nål och sterila smycken. Gärna ska piercaren ha någon typ av portfolio, alltså att du kan se bilder på sånt som hen har gjort tidigare. Piercaren ska också kunna ge detaljerade råd om hur du tar hand om piercingen.
Exempel på studion som piercar i Österbotten är Fist of Needles i Vasa, Crow's Nest i Vasa, Studio Kokko i Karleby och Sick Boy Tattoo i Karleby.
Hoppas det här gav svar på dina funderingar om navelpiercingar :)
Kram, Kix