Porr
05.12.2015
Hejsan! Jag har ett stort problem. Jag var cirka 11 år då jag hittade en porrsajt. Jag blev nyfiken och tittade på när ett par hade samlag. Sedan dess har jag varit ''typ'' beroende! Mina föräldrar har vetat två gånger när jag har sett på porr. De blev rosenrasande! Jag vägrar att berätta för de. Mina bästisar vet att jag har sett...men de tror att jag slutat. Jag en stor klump i magen i bland på grund av det här. Jag vill inte gå och tala med nån om det här! Jag vill bara ha hjälp av er utan att behöva ha en diskussion. Tack! Klanten

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.12.2015
Hej.
Åh vännen, jag hör hur olycklig du är! Nu vill jag börja med att säga att jag inte tycker att du skall gå omkring och ha dåligt samvete eller hata dig själv för att du har tittat på porr. Så farligt är det faktiskt inte!
Det är helt naturligt för en ung person att vara intresserad av sex, och du är nog långt ifrån den enda som gör det. Orsaken till att en person i din ålder kanske inte borde titta på porrfilmer är för att det som händer i filmerna inte är verkligt, och det kan både skapa felaktiga uppfattningar om hur sex är/skall vara och det kan dessutom kännas riktigt skrämmande om det man råkar titta på är våldsamt eller hotfullt på något sätt. T.ex. är de flesta tjejerna i filmerna rakade i underlivet, smala, och har stora bröst - och det är ju inte så alla kvinnor ser ut i verkligheten. Likaså är killarna i filmerna ofta rakade och har jättestora penisar, vilket inte heller stämmer överens med verkligheten. Det de gör i filmerna behöver inte heller alls vara skönt eller verklighetstroget och risken är då stor att man får en felaktig bild av hur sex borde göras eller se ut - medan man måste komma ihåg att det bara är på låtsas. Det är inte verkligt!
Dina föräldrar kanske inte riktigt tänkte efter om de reagerade med att bli arga, det skulle ha varit bättre om de hade försökt förklara för dig varför det kan vara farligt eller ohälsosamt att titta på porr i din ålder. De vill naturligtvis skydda dig, även om sättet de gjorde det på var ogenomtänkt.
Jag vet ju inte hur ofta du tittar, eller hur mycket, eller ens vad det är du tittar på. Men du behöver kanske inte titta på porr för att bli upphetsad eller för att onanera? Och det är ju inget fel på att göra det! Att onanera är ett jättebra sätt att lära känna din egen kropp så om du gör det så tycker jag att du skall fortsätta. Det är ingenting du behöver berätta för någon eller diskutera - det är helt din egen sak.
Det jag tycker att du skall göra nu är att ta det lugnt. Jag tror inte att du är beroende av det, utan du klarar dig säkert bra utan porren, men jag tycker inte heller att du skall känna skuld eller må dåligt över det om du tittar på porr. Det är inget fel på att vara intresserad - det är nog de flesta i din ålder, men det lönar sig att vara försiktig på nätet eftersom inte allt innehåll är bra eller positivt. Försök att vara utan att titta på porr ett tag, och se om du klarar dig utan och om du kan fantisera och onanera på egen hand utan att titta på porr. I långa loppet tror jag att det är mer givande och i fantasin går det alltid som man vill och det skadar ingen.
Kram!
Tessi