Postivt o negativt
11.11.2022
Hej! Igår kväll så först tog jag med en linjal och drog på armen, sen skicka jag åt en person att ja har gjort de hon gav ett tips att jag sku rita med en tusch en fjäril på armen och om jag skär mig före den farit bort så dör den men om jag inte gör de så lever den.
Och igår kväll började jag skriva positiva saker om mig på ett papper och fortsatte idag att skriva positiva saker. Nu har jag bestämt att jag int ska lyssna på min hjärna. Mumin

Ungdomsinformatör Kix svarar
14.11.2022
Hejsan!
Tack för att du skrev in. Ledsen att höra att du inte har mått så bra, MEN jag är också riktigt stolt över dig som skickade åt en vän, och som tog till dig av ett riktigt bra tips :) Om du vill så kan du också skaffa några fina pennor som det är roligt att färglägga fjärilen med på olika vis.
När man känner sig frestad att skada sig själv så betyder det oftast att man har mycket känslor i sig som man inte riktigt vet vad man ska göra av. Därför är det bra att aktivera sig kreativt på något vis, eftersom kreativa saker också kan få ut känslor. Eller att prata med någon. Det är också väldigt effektivt att skriva. Att skriva aktiverar ett liknande ställe i hjärnan, så det är en jättebra ersättning mot att skada sig – med den jättestora fördelen att det inte är farligt för en att skriva, utan bra för en. Det spelar inte så stor roll vad man skriver, men det får gärna vara med papper och penna, precis som det som du hittills har skrivit!
Det att lista positiva saker om sig själv låter jättesmart tycker jag. Om du vill fortsätta träna din hjärna att hitta positiva saker så kan du börja skriva en så kallad tacksamhetsdagbok. Där skriver man varje kväll 3 eller fler saker som man är tacksam över. Det får vara vad som helst – något som hänt under dagen, eller något som du överlag är tacksam för. Typ att ”idag är jag tacksam för att min kompis hjälpte mig med läxan”, eller ”idag är jag tacksam över att jag har en varm säng att sova i”.
Tacksamhetsdagböcker har i forskning visat sig vara bra för en människas lycka :)
Lycka till!
Kram, Kix