Problem
28.01.2025
Hela tiden om jag inte har något att vara "obsessed" över så skapar jag egna problem dom egentligen är helt onödiga. Jag gör det inte med flit men jag kan inte sluta tänka på det och det blir jättejobbigt. När jag kommer över det så hittar jag eventuellt på ett nytt och så börjar allt på nytt.
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
07.02.2025
Hejsan!
Att du känner att du hittar på egna problem när du inte har något annat att fokusera på, är en typ av oro eller ångest, där hjärnan försöker skapa något att lösa, även om det inte finns något konkret problem. Ibland kan det bli så att om man inte har något speciellt att vara ”obsessed”, alltså besatt av kan tankarna börja snurra och skapa problem som egentligen inte finns, vilket gör att de får mycket större betydelse än de egentligen borde ha.
T.ex så vill vi människor vanligtvis känna att vi har kontroll över allt som händer i livet .Tyvärr är det ju omöjligt att kontrollera allt som händer omkring oss. Vi kan inte påverka t.ex. hemska saker som händer i vårt samhälle.  Då är det lätt att vi börjar hitta på problem som egentligen inte finns, bara för att vi ska känna att vi löser något eller gör något konkret, alltså det ger oss en känsla av att vi har kontroll över saker.
Kan det vara så att detta är ditt sätt att hantera jobbiga saker på?  Det kan vara bra att fundera på. Märker du om dessa tankar oftast dyker upp i situationer som orsakar stress eller osäkerhet? Du beskriver så bra hur du känner så jag tänker att det kunde vara bra att du pratar med någon, t.ex. skolkuratorn som kan hjälpa dig sortera dina tankar och tipsa dig om sätt hur man kan hantera den här typen av oro.
Hälsningar Camilla