Ptsd
16.02.2025
Hej
Jag undrar hur en ptsd utredning går till? Är det nödvändigt för utredningen att gå in på detalj om händelsen eller kan man bara nämna kort vad som hänt? Vad händer när man fått diagnosen? Ska man gå i nån speciell behandling för att få bort det eller kan man ta nån medicin? Hur vanligt är ptsd?
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
19.02.2025
Hejsan!
När man upplever eller bevittnar en hemsk händelse kan man drabbas av akut stressreaktion. Detta är vanligt och kan hända alla. Symptom man kan få då är stark ångest, sömnsvårigheter, mardrömmar, irritation, ilska, man blir på sin vakt, ledsamhet och hopplöshet. Minnen från händelsen kan återkomma och liknande situationer som påminner om händelsen kan trigga ångest. Reaktionen kan pågå upp till fyra veckor men går oftast över av sig själv. Att omge sig med trygga människor efter en hemsk händelse hjälper mycket.
Om symptomen inte lindras och pågår längre än en månad, brukar man tala om posttraumatisk stress. Då är symptomen svårare och starkare och påverkar ens förmåga att studera och jobba och vara tillsammans med andra människor. Man får starka minnesbilder (flashbacks) av händelsen som leder till starka ångestattacker, man kan uppleva att händelsen upprepar sig igen, man har svårt att koncentrera sig, man börjar undvika allt som påminner om händelsen och till sist när man tryckt undan alla tankar och känslor på händelsen kan det bli svårt att överhuvudtaget minnas händelsen. Man kan även uppleva att allt omkring en känns overkligt, som att man är fast i en bubbla.
Någon egentligen utredning kring posttraumatisk stress finns ej utan det är nog genom vanliga kartläggningssamtal som man fastställer vad besvären handlar om. Om besvärn pekar på att det kan vara fråga om posttraumatisk stress så går man specifikt igenom hur symptomen ser ut. Efter detta behöver man stöd  för att bearbeta händelsen, att acceptera den och lära sig leva med att det hänt.
Behandlingen går i första hand ut på psykoterapi , alltså samtal, både när det gäller vuxna, unga och barn. Medicinering är ett alternativ endast i specialfall för barn och unga, om t.ex. psykoterapin inte har hjälpt eller symptomen är väldigt svåra. Syftet är nog att tala igenom hela händelsen i detalj, inte bara skrapa på ytan. Under samtalen med psykoterapeuten hjälper hen dig att förstå vilka effekterna av chock och trauma är samt att lära dig lindra symtomen som dessa orsakar både fysiskt och psykiskt. Den traumatiska händelsen bearbetas i din egen takt så att den till sist blir en del av din livshistoria som du klarar av att leva med och inte hela tiden känner att du måste undvika. En annan behandling som kan hjälpa är EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing),där man använder en teknik med ögonrörelser för att hjälpa till att bearbeta traumatiska minnen.
Det är ganska svårt att exakt säga hur vanligt posttraumatisk stress är. Egentligen kan en akut stressreaktion utvecklas till posttraumatisk stress för vem som helst, men för majoriteten av oss människor så gör det det inte. Bland asylsökande som kommer hit från krigsdrabbade länder är det väldigt vanligt t.ex. då många av dem utsatts för grova våldsbrott som t.ex. tortyr, våldtäkter, mordförsök eller bevittnat sin familj bli mördad.
Hälsingar Camilla