Rage room
12.10.2024
Hej,
Jag vet inte var man far om man har något önskemål om att få ny plats i staden. Men tänkte ställa frågan här om de kan koma ett rage room eller ilska rum här i Jakobstad?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
17.10.2024
Hej,
Tack för din fråga. Vad roligt att du kommer med idéer för nya aktiviteter för unga i Jakobstad. Det är fint att du vill ta initiativ! :)
Det är sällan kommunen som erbjuder den här sortens tjänster, utan det är snarare privata företag. Men du kan nog som föreslå det till kommunen i alla fall, det förlorar du ingenting på.
Önskemål om nya lokaler/aktiviteter i Jakobstad för ungdomar kan föreslås till Jakobstads ungdomsfullmäktige, exempelvis via instagram @nuvajeppis. Ungdomsfullmäktige är ett forum där unga får möjligheten att påverka. De kan behandla ditt ärende vidare och ta reda på vilka möjligheter som finns.
Här behöver du ha tålamod. Det kan ta en stund att starta upp en ny aktivitet då det finns så många saker att ta i beaktande och reda ut. Vem ska ansvara för det, var kan aktiviteten ordnas, vad kostar det m.m. Ibland går förslag igenom och ibland inte. Ifall ditt förslag inte går att förverkliga av olika orsaker, så vill jag att du kommer ihåg att det inte är ett tecken på att det var en dålig idé. Det kan bara hända att det inte är möjligt att ordna i nuläget. Det har nyligen öppnat ett Rage Room i Vasa, som heter Smash Room. Kanske det kan ordnas en resa för ungdomar dit om det inte är möjligt att få ett eget Rage Room till Jakobstad?
Det än ändå alltid bra att föreslå nya saker då man ser ett behov av det. Jag hoppas att du fortsätter ta initiativ och komma med idéer, oavsett hur det går med att få ett Rage Room till Jakobstad.
Lycka till!
Kram, Lila