Sex
04.10.2024
Hej! Jag är 11 år och har lite små ångest över det som hände mig. När jag var sex år förlorade jag min oskuld och så berättade jag min då varande bästis. Och nu när jag valde att sluta vara kompis med henne så är jag rädd för att hon ska sprida det vidare. Å lyckas göra mig typ till ett mobboffer. Jag frågar bara vad jag ska göra åt det. Jag behöver verkligen hjälp.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.10.2024
Hej,
Det låter verkligen hemskt det du har varit med om, och jag hoppas verkligen att du får hjälp med att bearbeta det som har hänt. Det är viktigt att du talar om det med någon trygg person som du litar på.
Jag förstår att det är jobbigt att gå omkring och oroa dig över att din tidigare bästis skall berätta din hemlighet, och tyvärr finns det egentligen ingenting du kan göra för att försäkra dig om att hon skall vara tyst. Det bästa du kan göra är förstås att försöka behandla henne väl så att hon inte har någon orsak att vara otrevlig mot dig. Det betyder inte att du måste fortsätta vara bästis med henne om du inte vill - men man kan ändå behandla andra respektfullt.
Jag vet ju inte vad som ledde till att ni inte längre är vänner och hur er relation ser ut nu. Men försök att vara trevlig mot henne även om ni inte är nära vänner längre.
Om hon sedan bestämmer sig för att berätta din hemlighet så säger det mer om henne än det gör om dig. Jag tror att alla förnuftiga och mogna människor skulle förstå att man inte berättar vidare en sådan sak - och att det verkligen inte finns någon anledning att mobba en person som har blivit utsatt för en sådan sak. Så OM hon skulle berätta det vidare så är det nog jätteviktigt att du talar med någon vuxen om den saken så att de kan sätta stopp för det.
Kom ihåg att oavsett vad som händer så är det inte ditt fel. Jag hoppas verkligen att du har någon trygg vuxen som du kan tala med.
Kram,
tessi