Själv skada
31.10.2022
Hejsan
Jag brukar skada mig själv ibland och har gjort det i kanske 3 år med längre uppbehåll ibland. Jag gör det t.ex om jag är arg eller känner mig ledsen men jag kan även göra det ibland bara för att. Jag kan göra det om jag har tråkigt och kan typ bli lite ”taggad” på att göra det. Är det konstigt? Jag kan som bara bestämma att ja har så tråkigt så att jag ska göra de. Vad beror de på?

Ungdomsinformatör Kix svarar
04.11.2022
Hejsan!
Tack för din fråga, så bra att du skrev in.
Det finns många olika orsaker till varför vissa människor skadar sig själva. De tre vanligaste brukar vara någon av dessa:
1. Som ett sätt att försöka få ut jobbiga känslor som man inte riktigt vet hur man ska hantera
2. Som ett sätt att känna något när man känner sig tom och ”känslolös”
3. För att straffa sig själv.
Det finns förstås också andra orsaker, men dessa är de som folk oftast uppger, och ibland är det en kombination av flera orsaker.
Det som alla orsakerna har gemensamt är att det rör sig om en sorts känslo-hantering. Precis som du skriver så skadar du dig ibland när du är arg eller känner dig ledsen. Det här är dock inte bra att göra eftersom man lätt kan bli beroende av det, och med tiden så brukar det börja kännas mindre och mindre ”lättande”, och kvar lämnar ändå de besvärliga känslorna samt ett självskadebeteende. Så det är bra om du kan försöka att hålla dig ifrån att skada dig så gott det går, för att inte fastna i det mera. Det är också ganska vanligt att människor i misstag skadar sig mera än vad det var tänkt, eller att sår blir infekterade ifall man har hål på huden, vilket kan bli farligt. Många vuxna som skadat sig när de varit unga så tycker också att det kan vara jobbigt att bära på exempelvis ärr eller andra märken som kan ha lämnat på kroppen permanent.
Istället är det bättre att försöka hitta andra sätt att hantera de jobbiga känslorna på. Jag kan rekommendera att du kollar in DEN HÄR listan som vi på Decibel har satt ihop, om saker som man kan göra istället för att skada sig när man känner att suget faller på.
Du frågar om det är konstigt att du skadar dig ibland för att du har tråkigt. Jag tror att det faller litegrann under orsak nummer två som jag listade här ovan i min text, att det är ett sätt att känna nåt. Det låter lite som att du söker nån typ av ”stimuli” som man så fint kallar det inom psykologin, alltså nånting som ska stimulera dina sinnen och därmed också din hjärna. Beroende på vem man är så kan människohjärnan tycka det är jobbigt att ha tråkigt, att inte få impulser och stimuli. Det finns till och med studier som visar att om man sätter en person i ett tråkigt tomt vitt rum där det inte finns något annat att göra än att antingen sitta stilla eller ge sig själv elchocker – så kommer många att ge sig själv elchocker, fast det gör ont. Men det är ju lite av ett extremfall. I ditt fall så finns det ju ANDRA sätt som du kunde försöka aktivera dig.
Ifall det är så att du söker starka sinnesimpulser för att ”vakna till” lite så kanske det skulle hjälpa exempelvis att du åt nån sorts godis som var jäääättesur, eller bet en bit av en chilifrukt. Eller tog en kalldusch. Sen när du har ”vaknat till” lite så kan det vara bra att ha en omedelbar plan som du följer upp med vad du ska göra sen, exempelvis göra någon hobby, ta en promenad, fortsätta på ett projekt av nåt slag, prova nån ny typ av sminkning, fara till en vän, och så vidare...
Ifall du söker någon typ av spänning så kanske du kunde börja med exempelvis en sport där du fick mera adrenalin. Exempelvis börja skejta, eller åka snowboard, eller gymma med vikter.
Vill återupprepa att det i längden inte är värt det att skada sig, för att det så lätt blir en negativ spiral av det hela. Försök hitta andra sätt att bli stimulerad, och andra sätt att hantera känslor!
Kram, Kix