Skriva
29.05.2015
Hej! Jag är bra på att skriva, har alltid varit. Vet inte varför egentligen men iallafall. Jag skulle så gärna vilja skriva noveller, men på något sätt tar det stopp. Har så höga krav på mig själv att skrivandet inte längre blir lustfyllt. Det måste bli så fantastiskt och magnifikt känns det som och jag väger varje ord på guldvåg. Vill verkligen inte ha det så!
Dessutom har jag dåligt tålamod och vill att det ska bli klart så fort som möjligt. Det värsta jag vet är att fastna och inte veta vad jag behöver ändra på för att komma vidare. Och otålighet är ju inte precis en författares bästa vän.
Talangen har jag ju, åtminstone den språkliga. Men alla dessa spärrar jag har... Hur ska jag komma förbi dem? Och hur ska jag jobba för att förbättra mitt tålamod? Svårt, svårt.
Så undrar jag: blir man bättre på att skriva om man gör det ofta och mycket? I så fall: på vilket sätt? Hilda
Storasyster Heidi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
02.06.2015
Hejsan Hilda. Va kul att du gillar att skriva! Det finns inga hinder, bara ens egna tankar och funderingar. Varför skulle du inte kunna skriva en helt perfekt novell? Kanske inte den första och kanske inte den 57:nde heller, men jag skulle inte tro att kända författare som tex Jojo Moyes, Fredrik Backman eller Denise Rudberg lyckats varje gång de påbörjat något nytt. Det ligger helt säkert högar med hopknycklade papper i deras skräpkorgar också ;) Naturligtvis ska man vara noga och göra sitt bästa, men i något skede måste man våga släppa iväg sitt alster, man måste helt enkelt bestämma sig för att nu, nu är den klar. Jag kan inte säga att jag är någon expert på skrivande, jag har andra intressen i livet. Men jag har en vän som också skriver, jag ska be henne att ge dig några tips och råd, gå in och kolla svaret här igen efter någon dag, jag sätter in det här under.
Man blir helt klart bättre på att skriva om man gör det mycket och ofta, övning ger färdighet, heter det ju ;) Genom att skriva, skriva och åter skriva så ökar du din förmåga att få ner dina tankar på papper. Ditt sätt att skriva utvecklas och du kommer att få en mera lättflytande text. Mera svar från en likasinnad kommer här under så fort jag får hennes svar.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej Hilda!
Det låter som att du besitter den mest essentiella egenskapen hos en författare, nämligen en djup längtan att få skriva. För att få till en berättelse krävs det att du ger dig själv tid att skriva. Att skriva en novell går inte på några dagar.
För att alls komma igång med ditt skrivande krävs det att du släpper alla dina spärrar och låter dig själv skriva det som först poppar upp i ditt huvud. Du måste börja någonstans. Att väga varje ord på guldvåg när du börjar med ditt första utkast kommer inte att ta dig långt. En novell är aldrig färdig när du skrivit den sista meningen. Tyvärr! För att den ska bli riktigt bra måste du gå igenom den flera gånger och ändra på småsaker. Du måste tillåta dig själv att göra småfel i början. När du är klar med ditt utkast och läser igenom det en gång kommer du att inse hur många saker du vill ändra på. Det hela kommer att sluta med att du läser igenom den många många gånger före du är riktigt nöjd.
Tålamod är tyvärr något du måste ha när du skriver. Alla idéer kommer inte på en gång. När du kört fast kan du lägga ifrån dig din text i några dagar för att samla dina tankar och komma framåt med nya intriger och spännande vändningar senare. Många författare fifflar på sina romaner i flera år så någon stress ska man inte ha.
Om du ändå känner att du måste ha klart din novell inom en viss tid så kan du sätta en deadline åt dig själv. Till exempel en eller två månader efter att du börjat.
Som svar på din fråga: jodå, man blir bättre på att skriva hela tiden. Övning ger färdighet. Om du går i gymnasiet kan du titta igenom dina gamla essäsvar från ettan så kan du ju se själv om du tycker att du har gjort framsteg sedan dess. Man kan aldrig skriva för mycket. Läs många böcker, hämta inspiration, samla på ord och uttryck.
Om du vill ha en liten utmaning för att komma igång med ditt skrivande på allvar så kan du skicka in din novell till Arvid Mörne-tävlingen som är en tävling för att sporra unga författare i svenskfinland.
Skriv alltid för att det är roligt, för att du har något att berätta för världen. Låt det inte bli en börda. När du kört fast kan du endera, som tidigare nämnts, lägga ifrån dig texten eller hoppa över just den meningen och fortsätta vidare med berättelsens intrig. En text ska som sagt gås igenom många gånger före den kan klassas som färdig.
Om du vill ha konkreta exempel och övningar på hur du kan förbättra ditt skrivande så är det bara att googla "skrivtips". Dessutom finns en hemsida, bland många, med tips: http://www.barnensbibliotek.se/Skriv/Blif%C3%B6rfattare/tabid/1024/Default.aspx
Lycka till med ditt skrivande!
- Heidi Nylund