Snabb fråga
17.10.2022
Hejj
Jag undrar vad skillnaderna på en handledare inom elevvård och kurator är? Båda dom finns i min skola men hur ska man veta vem man ska gå till och vad är skillnaderna mellan dom? Är en handledare samma sak som en kurator? Kan man prata om samma saker med en handledare som en kurator?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.10.2022
Hej,
Det finns som du vet lite olika personer i olika skolor, och ibland kan de kallas för lite olika saker.
Det som tidigare kallades för elevassistenter kallas idag också för elevhandledare, och de är alltså de som brukar finnas med på lektionerna och hjälpa till. Medan skolcoachen är mer som en resursperson specifikt för eleverna. Coachen kan också ta emot elever för enskilda samtal, men kanske inte riktigt lika systematiskt som en kurator.
Coachen rör sig ofta runt i skolan och håller låg tröskel för att man skall kunna ta kontakt medan kuratorn är mer som skolans egen socialarbetare som kan ta emot en för regelbundna stödsamtal om det behövs.
Så fast det var en enkel fråga så märker du att det inte är så enkelt att ge ett svar :) Men du kan nog tala om samma saker med båda två, så mitt förslag är att du väljer den som det känns lättare att börja tala med. Det är bara att konstatera att man har olika personkemi med olika människor och det viktiga är ju att du talar med NÅGON då det behövs.
Kram,
Tessi