Söka hjälp
02.12.2024
Hejsan! Hur kan jag söka hjälp? Jag mår sllmänt dåligt lch känner verkligen att jag behöver hjölp, jag har varit till skolkuratorn men det hjälpte inte och jag orkar verkligen int må såhär längre
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
03.12.2024
Hej och tack för din fråga.
Man behöver inte vara ensam med sitt illamående, så jättebra att du tog kontakt! Du är stark och modig som vågar erkänna att du inte mår bra och som vågar be om hjälp <3
Jag förstår att du inte orkar må dåligt och jag är jätteledsen att du känner så här. Tråkigt att höra att skolkuratorn inte var till någon hjälp. Det kan kännas väldigt tungt att inte få den tröst och stöd som man hoppats på när man väl har tagit steget mot att söka hjälp. Jag hoppas du inte behöver känna så igen.
Det finns ett par tillvägagångssätt som man kan ta sig till för att söka hjälp. Du kan till exempel söka dig till psykiatriska barn och ungdomsmottagningen där du kan få prata med en psykolog eller annan yrkeskunnig inom mental ohälsa. Till mottagningen kommer man genom att antingen själv ringa och boka en tid, eller genom att besöka en läkare eller annan personal inom social- och hälsovården (t.ex. skolhälsovårdaren eller skolkuratorn) och be dem göra en remiss till mottagningen. Man kan också ringa mottagningen för allmän rådgivning.
Om det känns för svårt att kontakta psykiatriska barn och ungdomsmottagningen, eller om mottagningen helt enkelt inte känns som rätt val för dig kan du också kontakta Ungdomsstationen Fiilis, där du kan få samtalsstöd och rådgivning med låg tröskel. Till ungdomsstationen Fiilis kommer man genom att fylla i ett kort kontaktformulär på nätet, varefter någon från personalen tar kontakt med dig för att boka in en träff.
Det finns även ett par online-tjänster som man kan vända sig till. Du kan till exempel vända dig till Ärligt talat-chatten, där du kan chatta anonymt med professionella om vad som helst. Det är ett jättebra ställe för den som behöver råd och/eller hjälp snabbt. Där kan du också få ytterligare vägledning i hur du söker hjälp, samt stöd och tips kring det du skrev i hemliga rutan. En annan online-tjänst för unga är Sekasin-chatten, där du också kan chatta anonymt med en utbildad jourare om vad som helst. Både Ärligt talat-chatten och Sekasin-chatten är helt gratis.
Kom ihåg att du inte är ensam och att det finns hjälp att få. Du har redan gjort ett enormt framsteg för att må bättre när du vågade skriva till oss och be om hjälp – fortsätt på samma väg för det kommer att bli bättre. Du är värdefull och du förtjänar att må bra och att vara lycklig!
Hoppas du hittar den hjälp du önskar, behöver och förtjänar och att du snart mår bättre. Sköt om dig!
Kram,
Viveca