Ssk ansökan
02.01.2025
Hej! Snart blir jag färdig som narvårdare och funderar hur ska jag ansöka till sjuksköterska efter? Ska man skriva prov?ja vet int Hur det funka
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
03.01.2025
Hej,
Tack för din fråga. Du söker till sjukskötarutbildningen via den gemensamma ansökan för högskolor. Ansökningstiden för svensk- och finskspråkiga utbildningar är 11.3.2025 kl. 8.00 − 25.3.2025 kl. 15.00 och du hittar ansökningsblanketten på sidan Studieinfo.fi. Ansökningstiden för utbildningar på engelska är 8.1.2025 kl. 8.00 – 22.1.2025 kl. 15.00.
Du kan ansöka till högst 6 olika utbildningar via ansökningsblanketten på Studieinfo. Du behöver lägga utbildningarna i prioritetsordning där du alltså väljer vilken utbildning du allra helst önskar bli antagen till. Det finns sjukskötarutbildningar i olika skolor i flera olika städer i Finland, så tänkt noga efter vilken av dessa du vill lägga på första plats i din ansökningsblankett.
Det finns möjlighet för dig att bli antagen på basen av tidigare examen (i ditt fall närvårdarexamen), eller alternativt YH-urvalsprovet. På basen av den informationen som du gett i din fråga kan jag tyvärr inte ge ett mer exakt svar på hur ansökningsprocessen kunde se ut för just din del. Boka tid med studiehandledaren i din nuvarande skola för att diskutera saken vidare, så får du svar på alla dina frågor och funderingar kring vidarestudier :)
Lycka till!
Kram, Lila