Störande pojkar
28.05.2024
Hej decibel.
Jag har en lite komplicerad situation som jag skulle vilja få någons annans synvinkel på... Jag kan försöka berätta från början.
När jag började sjuan så lärde vi (Jag och mina gamla vänner, jag kan kalla dem Lisa och Berit) känna en av våra nya klasskompisar. Vi började umgås med henne och blev bra vänner. Klasskompisen i fråga och Lisa hamnade i en annan slöjdgrupp än mig och Berit. Klasskompisen var tidigare bekant med några pojkar som också hamnade i samma grupp. Pojkarna var kända för att vara störande.
De betedde sig elakt mot henne genom att säga konstiga kommentarer. Sedan började de mot Lisa också. Lisa och klasskompisen tyckte ju förstås de var irriterande men tog det inte så seriöst. Pojkarna höll på hela sjuan och det blev inte direkt bättre.
Sedan när vi började åttan, så hade jag valt slöjd som tillval.. vilket den där pojkgruppen också hade gjort. De var inte så dumma mot mig först, men det eskalerade med tiden och blev värre. Det var inte kul att ha slöjd längre.
Tiden gick och vi hade en period utan slöjdtillval. Men de gav fortfarande kommentarer i korridorerna.
Sen började de med samma åt Berit.
Nu har det gått lite väl långt. De har kommentarer som, cp skadad, döda dig själv, eller så gör de spyljud eller svär.
Vi vet ju att de inte menar det på riktigt, utan vill bara verka tuff för sina kompisar. Vi brukar skratta efteråt eftersom det är lite konstiga saker de säger ibland. Men samtidig är de ganska jobbiga, speciellt när man är ensam och de är en hel grupp på 5-6 personer.
Vi försöker att ignorera dem men det fungerar inte. Vi vet inte ens varför de börjat. Vi har varken sagt eller gjort något emot dem.
Det är nämligen väldig många både elever som lärare som är irriterade på dem. Jag vill inte berätta detta till någon för då skulle det säkert bara bli värre och man skulle bli tvungen att prata med en massa lärare och kuratorer och det orkar man ju inte med. Det skulle bara bli en stor sak av något litet och då känns det så löjligt.
Som tur är så är vi inte så känsliga av oss och tar det inte så hårt
Har ni något tips på vad man skulle kunna säga emot när de säger sådana saker. Och vad ska vi göra för att få dem att sluta. Jag vill varken blanda in föräldrar eller skolpersonal i detta.
H. Någon Irriterade flickan
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
05.06.2024
Hej!
Tack för din fråga. Det måste verkligen vara extremt utmattande och jobbigt att hela tiden behöva höra på dom här pojkarna och försöka lista ut hur man bäst ska hantera deras kommentarer och beteende.
Det är ju bra att ni alla förstår att det inte har något mer er att göra utan att det är dom här pojkarna som är omogna och spelar tuffa. Men det gör ju inte saken mindre utmattande. Det är ju dessutom synd att dom förstör slöjden för er. Det kan ju göra att man tappar intresset för något som man annars tycker att är roligt och lärorikt.
Eftersom att de allra flesta elever och lärare redan verkar vara medvetna om pojkarnas beteende tror jag inte att du behöver oroa dig för att det skulle bli några negativa konsekvenser för dig eller dina vänner ifall ni blandade in skolans personal. Ni är knappast de enda som råkar ut för dessa pojkar utan det finns antagligen andra elever som blir utsatta för deras mobbning. Något som lärarna antagligen också har lagt märke till. I såna här situationer är det bättre ju fler elever som berättar om mobbningen så att lärarna måste ta det på allvar.
Du och dina vänner kan tillsammans gå och prata med er lärare, kuratorn eller rektorn och berätta om era erfarenheter. Lärarna har nog så pass bra spelöga att dom inte avslöjar för dom här pojkarna vem som berättat. Om ni är osäkra kan ni alltid säga att det absolut inte får komma fram att det är ni som berättat eftersom ni oroar er för att mobbningen ska bli värre. Ni kan förklara att dom här pojkarna förstör slöjden för er och kräva att lärarna tar itu med deras beteende. Ni kan också säga att om dom inte gör det så kommer ni att berätta det för era föräldrar. Kom ihåg att ni får stå på er och kräva förändring. Det är lärarnas skyldighet att ta itu med mobbning och ni får gärna påminna dom om det också ifall ni känner att dom inte gör något åt saken.
Du behöver inte känna att ni gör en stor sak av något litet. Mobbning är ingen liten grej och kommentarer som "döda dig själv" är verkligen problematiska. Det är bra att ni inte tar åt er men tänk ifall pojkarna någon dag säger det åt en person som redan mår väldigt psykiskt dåligt. Därför är det så viktigt att berätta om den mobbningen man upplever. Inte bara för att stå upp för sig själv utan även för andra. Ni har ingen skyldighet att skydda dom här mobbarna. Dom förtjänar att få konsekvenser för sitt uppförande. Om ni inte vill att det ska bli diskussioner med kuratorn osv kan ni ju säga till rektorn eller läraren ni pratar med att det inte handlar om att ni mår dåligt eller känner er som offer utan att ni vill se en förändring för er egen skull men även för de andra eleverna i skolan.
Jag förstår dock att det kan ta emot att berätta om mobbning för en lärare. Även om jag absolut tycker att ni ska göra det kan jag även försöka ge lite tips på hur ni kan hantera mobbningen när den uppstår. jag kan dock inte lova att det kommer ge önskvärda resultat.
Först och främst ska du/ni komma ihåg att mobbningen inte handlar om er! En människa som mår bra och känner sig trygg i sig själv och har god självkänsla känner absolut inget behov av att mobba eller trycka ner andra. Gör man det är man extremt osäker på sig själv och man mår högst troligen ganska dåligt. Men det är ingen ursäkt för att göra andra illa, det är endast en förklaring. Men det kan hjälpa er att ha den här informationen i bakhuvudet varje gång ni hör en elak kommentar. Att mobba andra är ett sätt för mobbaren att rikta sin egen osäkerhet mot någon annan. Man pekar fingret mot någon annan så att ingen ska lägga märke till ens egna brister. Mobbare får sin kraft av sin grupp. Man mobbar sällan ensam. När en mobbare är ensam är hen oftast svag och kraftlös. Därför låtsas dom vara så tuffa i grupp. Det är lite som med skällande hundar bakom ett staket. Dom skäller mycket eftersom dom vet att personen på andra sidan inte kommer åt dem. Skulle staketet försvinna skulle dom högst troligen springa iväg med svansen mellan benen. Det är lätt att vara tuff och stor på sig när man är trygg i grupp och vet att det inte kommer några konsekvenser.
När man förstår dessa saker är det lättare att hantera mobbningen. När det kommer elaka kommentarer mot antingen dig själv eller någon av dina vänner så kan du försöka hålla dig väldigt lugn och visa med dina ansiktsuttryck och ditt kroppsspråk att du ser rakt igenom deras patetiska försök att verka tuffa. Det bästa är att helt lugnt och bestämt säga "sluta" eller "Nu räcker det". Om det inte alls hjälper kan du även med en väldigt lugn, långsam och vänlig ton säga t.ex. "känns det bättre nu?" eller "Hur mår du egentligen? jag finns här om du behöver prata". Lite som att du är en mamma som pratar med sitt stackars lilla barn. Sedan kan du bara totalt ignorera dom och fortsätta med ditt. Låt deras kommentarer helt rinna av dig/er och tänk på hur sjukt löjligt det är att behöva mobba för att känna sig stor och cool. Mobbarna får som sagt sin kraft av den uppmärksamheten dom får av mobbningen. Om personen dom mobbar inte reagerar så som dom vill kan det efter ett tag kännas meningslöst att ge sig på den personen. Ni ska dock inte dras med i mobbningen och börja mobba tillbaka. Det är lite som att hälla bensin på elden.
Jag håller fortfarande starkt på att lärarna och även gärna föräldrarna borde få veta om den här saken. Det är antagligen något dom redan känner till men det vore bra om dom även fick höra om just era erfarenheter. Kom ihåg att lärarna har en skyldighet att skydda eleverna i skolan och ta itu med mobbning. Ni har även rätt att få hjälp och stöd så det vore säkert bra om ni kunde gå och tala med kuratorn om det ni upplever. Det är som sagt jättebra att du och dina vänner inte tar åt er av mobbningen men det kan ju ändå slita på självförtroendet och självkänslan med tiden utan att man märker av det. Ta gärna stöd av varandra och kolla med varandra hur ni mår efter varje slöjdlektion och efter varje gång någon av er fått en elak kommentar. Det är viktigt att ni kan prata om det här i er grupp och ge varandra stöd även fast ni är medvetna om att det inte är er det är fel på.
Jag hoppas att ni tar mod till er och berättar för någon trygg vuxen om det ni upplever. Jag hoppas också att de här mobbarna ska få konsekvenser för sitt beteende samt den hjälpen och det stödet dom behöver eftersom dom helt tydligt inte mår så värst bra. Dom behöver absolut hitta bättre och hälsosammare sätt att hantera sina känslor och sina osäkerheter. Jag hoppas också att ni får den hjälpen ni förtjänar. Kom ihåg att du/ni är värdefulla och ni förtjänar att må bra och ha en trygg och hälsosam skolgång. Ingen förtjänar att bli mobbad och det är aldrig den mobbades fel att det händer!
Varma styrkekramar <3
Rosanna