Svårt att sova med en annan person
21.02.2022
Hej! Jag har väldigt svårt att sova med en annan person(tjej) breve mig . Jag har gjort det kanske 3-4 gånger och varje gång har det varit ett helvete. Jag har ofta väldigt länge stånd som gör att jag inte kan somna och sen om ståndet någongång försvinner så somnar jag aldrig fast jag försöker. När jag försöker somna så försöker jag att inte tänka på något alls men det funkar inte utan jag tänker väldigt ofta på många negativa saker som t.ex. vad tjejen tänker om mig och om jag andas för högt eller om min andedräkt luktar eller att vad hon kommer tänka om jag säger att jag vill gå hem och sova. Det kan ta upp till 2 timmar innan jag somnar och sen när jag väl somnar så vaknar jag flera gånger under natten och får problem med att somna om igen. De personer som jag har sovit med har jag typ inga känslor för. Vi har haft sex och sedan försökt sova ihop. Jag skulle gärna vilja stanna kvar och sova med dem men det går bara inte. Vad ska jag göra? S
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
24.02.2022
Hej, Det du beskriver är du inte ensam om!
Jag tänker att du absolut kan säga att du behöver gå hem och sova, om du känner för det. Tjejen kommer inte tycka du är konstig på nåt sätt, däremot brukar jag uppmuntra till att bara ärligt säga att man behöver göra det man behöver göra för att få sova, om det så är att gå hem till sig! Många går faktiskt hem till sig! Ibland kanske det kan upplevas konstigt och ”ensamt” för den som blir kvar när den andra går hem - men för att undvika sårade känslor så kan man alltid skicka ett sms/snap och tacka för kvällen/skriva några fina ord!
Angående dina negativa tankar, så är jag nästan säker på att tjejen som ligger bredvid dig har liknande tankar om sig själv. Tyvärr är vi alltid så nedvärderande mot oss själva - men hur skulle vi prata till en kompis? Skulle vi säga sådana saker? Eller om en kompis skulle berätta för dig att hen hade sådana tankar skulle du säkerligen lugna kompisen och säga att det bara är tankar, som inte är sanna. Det är såklart dina orostankar som gör att du har svårt att sova. Och det kräver övning att få en bättre självkänsla och ett bättre självförtroende! Och en sak kan vara att prata till sig själv i spegeln när man är ensam. Berätta för dig själv att du är bra precis som du är, och att du inte behöver oroa dig! Och var snäll mot dig själv! Det behöver vi alla bli bättre på! Du är inte ensam ska du veta!
Kram!
Malin