Tom
21.06.2024
När jag är med någon är jag typ glad åså men så fort jag är ensam bara känner jag ingenting. Jag känner mig tom och lite ledsen och trött och som att inget gör någon skillnad. Det har varit såhär i typ ett år och jag vet inte vad jag ska göra.
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
02.07.2024
Hej!
Ditt mående som du beskriver är tungt att gå omkring med, du ska inte behöva känna dig tom, ledsen, trött och som att inget gör någon skillnad. Det är viktigt att söka hjälp så att du kan börja må bättre. Eftersom skolorna är stängda nu så skulle det vara bra om du kontaktar den ungdomsstation som finns på din ort, alltså Fiilis i Jakobstad eller Klaara i Vasa så hjälper de dig. Kontaktuppgifter finns här på Decibel, du kan skriva in i sökrutan. Då skolorna är igång så kan du söka hjälp från skolhälsovården, eller skolkurator, men till hösten är det ännu många veckor så vänta inte tills dess.
Det skulle vara bra om du kunde berätta åt någon vuxen i din närhet hur du mår som kan hjälpa dig till ditt HVC, då kan de på HVC bedöma vad det är för vård de vill börja med åt dig. Det är så många saker man behöver ta reda på då man mår som du gör, kanske du sover för dåligt, kanske du har lite för lågt Hb (då äter man järntabletter för att få upp det), eller så är det någon annan orsak till ditt mående. Fyll i Interventionsnavigatorn (du hittar den HÄR), svara på frågorna där och se vad resultatet blir. Spara sedan koden, så att du kan ge den till den ungdomsstation du väljer eller ditt HVC. Koden är aktiv i en månad.
Första steget är att ta hjälp av någon annan, du har mått dåligt så länge nu och du är värd att må bra!
Varma hälsningar, Diana