Vägglöss
28.12.2024
Hej! Jag är orolig att vi har vägglöss hemma. Jag har hittat några blodfläckar, lite bitmärken och en svart prick som ser ut som deras avföring. Mina föräldrar tror inte på mig och vill inte göra något innan jag hittar ett kryp. Vad ska jag göra? Jag är orolig att det kommer kosta mycket pengar. Vem ska man kontakta och hur mycket kan det kosta att få bort dom? Jag tror det är bara jag som har dem då mina föräldrar inte märker av något då jag bett dem kolla. Det är även psykiskt påfrestande och har svårt att sova om nätterna. Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.12.2024
Hej,
Jag förstår absolut att det är psykiskt påfrestande att oroa sig över detta. Då man talar om vägglöss är det precis som då man talar om huvudlöss, det börjar genast klia på kroppen och man blir obekväm. Det är ett normalt sätt att reagera - men precis som dina föräldrar säger så finns det ingen anledning att drabbas av panik innan det faktiskt är bekräftat att det rör sig om vägglöss.
Jag tror att de flesta kan hitta en liten prick i sin säng eller nåot litet märke på sin kropp som kan vara ett bitmärke - också då det inte rör sig om vägglöss. Så börja med att tänka igenom situationen. Oftast får man vägglössen med sig hem då man har varit på resa, så har du varit på resa någonstans där de kan ha följt med dig hem? Om du googlar på bilder av vägglöss så kan du se hur betten brukar se ut. Det typiska är att de uppstår i grupper på kroppen, d.v.s. det är sällan bara ett bett utan oftast flera stycken. Vägglössens avföring finns också ofta som ett flertal prickar, inte bara en.
Fortsätt att följa med situationen. Använd gärna vita sängkläder så är det lättare att upptäcka om det finns någonting i sängen, men tills det finns tydliga tecken på att det verkligen är vägglöss så finns det ingenting du behöver eller KAN göra.
Kram,
Tessi