Vet inte vad jag skall göra
30.11.2024
Hej
Jag vet inte vad jag skall göra. För 1 månad sen körde jag upp första gången och det gick inte alls bra. Jag kan köra och min bilskolelärare säger att jag inte behöver ta mera lektioner och att jag kör hur bra som helst. Mitt problem är att nervositeten tar över. Jag körde upp igen för 3 dagar sedan och det gick minst lika dåligt. Jag skäms jätte mycket om vill absolut inte tillbaka och mår jätte dåligt. Vad ska jag ta mig till.
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
19.12.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Jag beklagar att du hamnat vänta så länge på svar.
Vad tråkigt att höra att uppkörningen väcker så många negativa känslor i dig. Jag kan ändå lova dig att du är långt ifrån ensam med din nervositet och oro inför uppkörningen - det är ingenting att skämmas för.
Även om det är helt normalt att känna som du gör, ska känslorna inte ta över så som du beskriver i din fråga. Din bilskolelärare har säkert helt rätt, jag tror inte heller det är ditt körande som det är fel på, utan det handlar säkert om dina känslor som inte låter dig prestera på den nivå som du annars skulle ha kapacitet till. Hur kommer det sig att du känner så starka känslor inför just uppkörningen? Vad är det som gör dig så nervös? Du kan alltid prova på att skriva ner dina känslor, tankar och funderingar för att få mera klarhet i vad som kan ligga bakom din starka känsloreaktion.
Det är inte lätt att köra upp. Körprovet väcker många känslor, mest för att man så gärna vill komma igenom det då det många gånger är det sista man behöver för att sedan få körkort. Då man vill något jättemycket är det naturligt att man känner sig nervös, stressad och även rädd i vissa fall, men jag hoppas att du inte låter dessa känslor stoppa dig från att försöka igen. Det finns ingen skam i att behöva köra upp flera gånger, men det är svårt att lyckas om du redan på förhand tror att du kommer att misslyckas. Försök så gott det går att släppa de negativa tankarna och våga tro på att du kommer att lyckas med detta. Ifall de negativa tankarna känns överväldigande kan du alltid stanna upp en stund och fundera "Är detta verkligen sant?" eller "Om en vän gick igenom det här, vad skulle jag säga till dem?". På så sätt kan du försöka vända dina tankar från negativa till positiva. Ibland går det ändå inte så som man förväntade sig eller önskade sig, men det är också en del av livet. Det viktigaste är att inte ge upp, om det handlar om något som man verkligen vill. Våga tro på dig själv, det här fixar du!
Även om du inte skulle behöva ta mera lektioner, kan du alltid boka en till körlektion före nästa uppkörning, om du känner för det. Kör du inte alls före du provar på uppkörningen igen, kan tröskeln för att köra kännas högre. Nu vet jag ju inte hur just du fungerar som person och vad du behöver, det vet du bäst själv, men tänker bara att det kunde vara bra för dig att påminna dig själv om att du nog kan köra - att det inte hänger på det. Givetvis väljer du själv hur du vill göra. Har du tagit upp dina känslor kring uppkörningen med din bilskolelärare? Jag är säker på att du varken är den första eller den sista personen som känner att uppkörningen är oöverkomligt svår, så kanske din bilskolelärare kunde ha några tips eller råd för dig inför uppkörningen.
Angående det du skriver i den hemliga rutan hoppas jag verkligen att du kan öppna upp dig till en trygg person i din närhet om allt det du skriver om. Jag lämnar också här under några ställen som du kan vara i kontakt med för att få den hjälp och stöd som du behöver just nu.
Kom ihåg att även om det känns tungt i stunden, betyder det inte att det alltid kommer att kännas så här. Det finns hjälp att få, du är inte ensam <3
•  Ärligt talat-chatten - Här kan du chatta anonymt med professionella handledare eller psykolog. Chatten har öppet måndag-fredag kl. 9–12 och 19–22. Du hittar chatten HÄR.
• Studerandevården/Arbetshälsan - Jag vet inte vad du har för livssituation just nu, men går du i någon skola kan du alltid vända dig till studerandevårdspersonalen (t.ex. skolkurator, skolhälsovårdare, skolpsykolog). Är du ute i arbetslivet finns det också mentalvårdstjänster vid arbetshälsan. Dessa tjänster är konfidentiella och avgiftsfria.
• Psykosociala centret, södra området - Du kan vända dig till psykosociala centrets tjänster om du upplever psykosociala utmaningar. Sådana utmaningar kan t.ex. vara att du känner dig trött och nedstämd eller att du inte kan fungera så som du gjort tidigare. Du hittar mera information HÄR.
• Psykportens Egenvårdsprogram - Du kan bekanta dig med de egenvårdsprogram som erbjuds via psykporten. Här hittar du råd, tips, verktyg och information om psykisk ohälsa. Mera information finns HÄR.
Kom ihåg att du är viktig och värdefull just så som du är - det här med uppkörningen definierar inte dig som person. Våga lita på dig själv och din egen förmåga, allt kommer att ordna sig.
Ta hand om dig <3
Kram, Lila