Vigsel
25.05.2015
Hej på er! :)
Jag har kommit på det enligt mig perfekta platsen att gifta mig på senare i livet då det blir aktuellt. Jag vill gifta mig vid Romeo och Julias balkong i Verona, Italien. Nu till min fråga, hur skall man gå tillväga? Jag hör till den finska kyrkan och vill gärna vigas av en präst om det är möjligt.
Tacksam för svar! :) :)

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
27.05.2015
Hejsan! Jaa du - det var ju romantiskt av dej! Min åsikt är ju nog att kanske din blivande man måste få ha en åsikt i beslutet också? :) Traditionellt firar man ju nog sitt bröllop i sällskap av sina släkter och sina vänner. Det kan ju bli ett problem att få dem till Verona... Och knappast billigt heller!
Sen är det ju inte gratis att gifta sig där heller. Hastigt googlade jag och hittade ett pris på 1000€. Sen kommer det då till kostnader för vigselförättaren, festlokal, catering osv. Våra finska präster har endast tillstånd att viga par inom landets gränser. Men med specialtillstånd finns det präster på turistorter som har specialvigselrätt. Knappast finns det en sådan präst i Verona - skulle gissa på Kanarieöarna, Grekland och sådana ställen.
Ett alternativ är ju en romantisk bröllopsresa till Verona efter vigseln. Vad tror du om det? :)
Hitta den perfekta mannen i ditt liv nu först så fixar nog sig bröllopet sedan! <3
Med vänlig hälsning,   Annika      barnmorska - hälsovårdare