Textilarbete
15.12.2014
Hej :)
Ja har under senaste tidin (i nåra månader) vari jätte intressera av att lär mej att sy kläder o dräkter. Ja va int de då ja gick i högis o too däför int syslöjd i tillval, så tyvärr så vet ja inget om hur man syr o sånt. Nästan i alla fall. Men ja vill kunn gör egna dräkter jätte gärna, för att kunn cosplay (cosplay = ungefär att man klär ut sej ti en viss karaktär ur en film, ett spel, en serie, etc. Härmar dess beteende o.s.v.). Så ja undra om ni vet var man här omkring kan lär sej? (Helst från grunden :P) Elo om ni har nå tips på hur man kan lär sej själv?
De sku va jätte kul att ha en dräkt före sommarlove, men me mina kunnskaper så verkar int de så trolit just nu..
Tack :) MS

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.12.2014
Hej!
Japp, nu har din fråga kommit till rätt person! Jag har flera förslag på hur du ska lära dig att sy egna cosplay-dräkter!
För det första tror jag att du får bäst hjälp av andra cosplay-spelare som syr sina dräkter! De har säkert hunnit lära sig knepen och kanske till och med utvecklat detaljer och mönster åt sig, som du kan ha nytta av. Så om du inte redan är med i en förening, så ta genast kontakt. Jag vet att Eloria (http://www.eloria.fi/) finns här i trakten, men googlar du eller frågar de i Eloria, så hittar du säkert fler. Dessutom kan det ju vara roligt i sig att göra sin dräkt tillsammans med andra likasinnade :)
Sedan finns det nog sykurser i de flesta arbisar, vuxeninstitut och medborgarinstitut. Ring till de som finns närmast dig och fråga. Eventuellt kan de ännu sätta till någon speciell sy-din-egen-historiska-dräkt kurshelg på våren eller liknande om de vet att det finns intresse. Jag minns också att någon av de här arbisarna här i närheten (var det månne Vasa arbis?) haft sådana kurser, så då vet de säkert åtminstone vem de hade som lärare då och kan ge kontaktuppgifter. Då kanske du kan få lite privat undervisning med lite tur ;)
Sedan så har jag också för mig att det finns andra cosplay-föreningar ute i världen, som lagt upp youtube-videon på nätet om hur man kan tillverka olika dräkter och liknande. Just nu hinner jag inte sitta och söka fram någon riktigt bra åt dig, men överlag är hela YouTube fullt av bra instruktionsvideon på allt från hur man syr i en dragkedja (vilket nog ändå kan vara bra i en dräkt, fastän det inte är så tidsenligt) till hur man syr en klänning från grunden. Så surfa runt och låt dig inspireras!
Lite praktiska tips:
- försök nu i början att undvika svåra tyger och läder, håll dig till sådana som inte töjer och som symaskinen tycker om (fråga tex personalen i tygaffären - berätta vad du är ute efter, så hjälper de dig jättebra). För läder måste du dessutom ha seciella nålar i symaskinen.
- börja med plagg som inte är formsydda, ju enklare desto bättre. Du kan tex göra en enkel skjorta, men så får du den att sitta bättre genom en "läderkorsett" ovanpå eller lädersnören som du snör runt magen-midjan-under bysten istället.
- du kan hitta mycket på loppis som du kan ha användning av. Inte bara plagg eller stövlar, utan även tyg i färdiga plagg. Tex kan man få en klänning av en extra stor herrskjorta (kolla Röda Korsets loppis) .Eller knappar eller spännen eller snören, som du kan ta från billiga, färdiga plagg. Det är att ställa in siktet och vandra runt på loppis och se vad du kan ha nytta av :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott