12 åring undrar!
07.08.2018
Hej jag är en tjej på 12 år och jag tror att jag har blivit kär!
Men problemet är att han jag är kär i är min bästavänns pojkvän de har varit ihop i nästan ett halvår. Deras för hållande började så här jag och min kompis då vi pratade om vilka killar i klassen som va snyggast å sånt. När jag kom hem den skoldagen hade (min bästa väns pojkvän vi kan kalla honom m) aa m hade skickat ”vilka killar i klassen är snyggast” jag svarade: ” jag vet inte” han svara: ok. Jag fråga vilka tjejer tycker du är snyggast? Han skrev ” Du eller min bästaväns efternamn vill int skriva de. Aa iallafall sen så började jag å min kompis prata om honom och att min kompis va kär å så. Å han sa att han va kär i oss. Innan dom vart ihop så skrev jag ”vem av oss gillar du mest?” Han svara: ” Dig”.
Å sen hände inte så mycket och sen vart dom ihop inget hände dom har inte pussats inte kramats inget sånt så aa. Idag när jag snappade med M tänkte jag verkligen på vad jag kände för honom och jag tror jag är kär!
Vad ska jag göra nu! Anonymaste123

Ungdomsinformatören Liselott svarar
14.08.2018
Hej Anonymaste 123!
Äsch ja, det brukar vara komplicerat när tre personer är inblandade i ett kärleksliv. Då finns det sällan något rätt eller fel heller, det finns liksom ingen klar och tydlig regelbok som alla följer. Alla tycker lite olika och alla gör därför kanske lite olika. Så om du frågade en random person om råd vad du ska göra så kanske hen skulle säga typ "go for it" och tycka att allt är tillåtet i krig och kärlek (alltså att om du gillar honom så ska du försöka få honom, eftersom din kärlek är viktigast för dig). En annan person igen skulle kanske tycka att man aldrig, aldrig får försöka ta en kompis pojkvän eller ens expojkvän, att det är det fulaste man kan göra mot en vän. En tredje kanske till och med tycker att det är fel att du chattar med din bästis pojkvän!
Som sagt, så är ni tre personer i den här härvan nu. Då bestäms slutreslutatet först och främst av vad du själv tycker att är rätt och fel. Obviously så tycker du på något plan ändå inte att det är okej att "ta bästisens pojkvän" - annars hade du ju inte frågat oss, utan bara försökt få honom. Fastän du är kär kanske du också tror att andra också ska tycka att det är fel och att du därför ändå är rädd att din kompis ska vara av den åsikten att man inte tar kompisars pojkvänner av dem - eller åtminstone gissar du säkert att just hon skulle bli arg på dig om du försökte ta just hennes pojkvän. Och det är mycket möjligt. Skulle du vara i hennes skor, alltså skulle rollerna vara ombytta, så skulle du säkert inte heller gilla om hon försökte ta honom ifrån dig.
Så den gamla, kära visdomen om att man ska bete sig som folk så som man vill att de ska bete sig mot en själv är nog just det: vis. Smart. Men man kan tänka ännu smartare: gör mot andra som du tror att de vill att du ska göra mot dem. Så fastän du själv tror att du inte skulle ha något emot att någon försökte ta din pojkvän ifrån dig, så om du tror att HON skulle vara emot det, så kanske du skulle låta bli - för vänskapens skull. Här kan vi ju flika in ett annat gammalt visdomsord, nämligen "killar kommer och går, men vänner består" (eller i en modernare version "sisters before misters"). Ska vi riktigt låta som gamla tanter nu, så finns det dessutom en massa fiskar i havet och mister du en så står dig tusen åter. Är det värt att riskera en bra vänskap för en eventuell chans på en kille. För jag tror att även om du inte skulle lyckas få honom, så räknar hon nog själva försöket som ett svek mot er vänskap. Så risken är att om du gör något, så kostar det er vänskap. Jag vet inte hur stor risken är, men du behöver säkert räkna med den. Och med vad en förlorad vänskap kan innebära. Det kan innebära allt möjligt från att inte ha någon att sitta med vid lunchen i skolan till att hon berättar för alla om ditt svek och du får dåligt rykte av det.
Så hon har också en åsikt i frågan, men det har ju dessutom han också. Se, i något skede verkar han ju ha tyckt om er båda. Men av någon anledning så valde han henne. Jag vet inte vad anledningen var, men en gissning kunde jag basera på din mening "Innan dom vart ihop så skrev jag ”vem av oss gillar du mest?” Han svara: ” Dig”. Å sen hände inte så mycket och sen vart dom ihop". Just att det inte hände något efter att han medgett att han gillade dig mer kan vara avgörande. Det hände inget med dig, alltså kanske han tolkade det som att du inte gillade honom - i alla fall inte tillräckligt för att föreslå att ni skulle bli ett par. Men det kanske hände något med henne istället, något som ledde till att hans känslor för henne utvecklades och de blev ihop.
Nå, då gjorde han ett val och nu har han i princip lovat henne att vara tillsammans med henne. När man är ihop är det ju just det man lovar, att vara tillsammans med den människan. Man håller det oftast inte i längden, alltså är kanske otrogen eller gör slut, men man lovar att försöka. Det tänker man oftast också göra, man försöker hålla sitt löfte och vara lojal. Då försöker man att inte gå omkring och ha känslor tex för flickvännens bästis. Är man dessutom själv av den åsikten att man inte ska försöka ta någons pojkvän av någon, så kanske man också är av den åsikten att det inte är schysst att först vara ihop med en och sedan dumpa henne för hennes bästis? Vem vet vad han tänker. Men oddsen att du faktiskt ska lyckas få honom är ändå mindre än om han var singel, och troligen alltså ännu mindre för att du är hans flickväns bästis.
Visst, saker och ting kan ändras, men det är nog oftast inte något man ska gå omkring och hoppas på. För det är just hoppet som gör att det gör ont i hjärtat, det som gör att man lider och längtar och önskar. Du bestämmer själv hur du ska göra, men mitt råd är alltså att tänka på att ni är tre personer i den här triangeln just nu.
kram, Liselott