.
24.11.2021
Hej decibel! Jag har en fråga
Jag tycker en pojke Jag går i 8an Jag har tyckt om honom enda sedan 6an han. Jag har varit galen i honom, vi känner inte varandra men våra kompisar hade chippat oss tillsammans och de händ i 6an, och efter de så får vi jätte mycket ögon kontakt min vi vågar aldrig säga nånting åt varandra, han blir jätte röd i ansiktet när jag går förbi eller är nära i närheten jag ha funderat jätte länge på honom och vad borde jag göra, han är en sån människa som är jätte blyg och inte talar med så många, för 1 år sedan hade jag addad honom på snap han adda tillbaka men ingenting händ jag försökte att sluta och tänka på honom jag kunde göra det men de va jätte svårt och nu börjar jag tänka på honom igen, Jag vet inte vad ja ska gjö så jag behöver hjälp och vad tror du tycker han om mig eller inte ska jag sluta och försöka ? .

Ungdomsinformatör Kix svarar
30.11.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Så fint att du är förtjust i honom, det är ju roligt med förälskelser (även om det ibland kan kännas lite jobbigt också, men kärlek i sig är ju en fin sak), och det låter ju som att här nog finns nåt ”mera” eftersom du gillat honom så länge. Så jag tycker absolut det börjar vara dags att ta tag i det och se om ni kan bli en grej. Jag tycker nämligen det låter som att det finns en del tecken där på att han också kan vara förtjust i dig, om han söker ögonkontakt och blir röd i ansiktet när du är nära (=att hans hjärta börjar slå fortare så blodet rusar runt i kroppen, vilket kan synas på kinderna för vissa).
Eftersom du säger att han är jätteblyg så tror jag helt enkelt att han inte vågar vara den som tar kontakt. Kanske går han och funderar lite liknande som du, att ”tycker hon om mig eller inte hjälp”. Förr har det kanske varit vanligare och mer ”förväntat” att det ska vara killen som tar kontakt, men det finns många killar som inte är så bekväma med det utan gärna vill att tjejen ska ta kontakt, så det är bra att det idag är lika normalt och okej.
Eftersom du har honom redan addad på snap så skulle jag kanske börja med att skicka nåt åt honom där och se om ni kan försöka få till en konversation av något slag. Han kanske är lite mindre blyg om han inte behöver prata ansikte mot ansikte nu till en början. Sen tycker jag också att du kan börja le och hälsa på honom i skolan. Typ bara säga hej och sen hans namn, samtidigt som du ler. Det kan få honom att känna sig mera sedd, så att han kanske också blir säkrare på att du kanske är intresserad. Om det känns stelt att prata med honom nu i början så kan du i alla fall hälsa, det är mera än inget och allt är hemåt! Plus att söka ögonkontakt, det är också bra, och det låter som att ni redan gör det.
Sen om allt går bra och ni börjar prata på snap och sånt så kanske ni kan se till att någon gång hänga på samma ställe på fritiden så ni får pratat lite ansikte mot ansikte också. Det kan kanske vara lättare att göra det på nåt annat ställe än i skolan?
Sen i något skede när ni haft ökad kontakt ett tag så kan det vara bäst om du bara säger som det är, att du gillar honom :) Ibland kan speciellt blyga killar ha lite svårt att känna sig säkra på att de läser av en situation rätt men inte våga fråga, så då är det bäst att man bara säger som det är.
Lycka till, spontant så känner jag att det kan finnas nåt här!
Kram, Kix