Ålderskillnad i förhållande
06.03.2025
Hej! Jag är en 15 snart 16 årig pojke. Jag gillar typ den här killen. Men han är 17, snart 18. Han är mer specifikt 1 år och 10 månader äldre än mig. Är detta en konstig åldersskillnad? Myra

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2025
Hej,
Nej, det är nog ingen speciellt konstig åldersskillnad. I mognad och utveckling kan ni ändå vara väldigt lika varandra trots att det skiljer ett år och 10 mån.
I Finland finns en skyddsålder på sex som som är 16 år, men denna finns till för att försäkra sig om att inte vuxna har sex med barn, inte för att förhindra att två personer som samtycker och är på samma nivå mognadsmässigt ligger med varandra.
Så er åldersskillnad är inte på något sätt häpnadsväckande stor, och ingenting du behöver tänka på så länge allt annat känns bra och ni behandlar varandra väl.
Kram,
Tessi