Åldersskillnad?
20.09.2022
Hejsan Decibel! Jag har pratat med en kille på Snapchat som bor i samma kommun och jag gillar honom faktiskt. Jag vet att han är äkta. Men problemet är att han är 4 år äldre än mig, men spelar det faktiskt så stor roll med åldersskillnad? Snöstormen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.09.2022
Hej,
För det mesta spelar inte åldern så stor roll. Det är möjligt att ni är ganska lika varandra då det kommer till psykisk mognad och att ni då är på samma nivå trots åldersskillnaden. MEN den stora grejen som påverkan saken är att ni (främst han) börjar komma till en ålder då han kanske är intresserad av att gå lite längre sexuellt och det är inte okej med tanke på er åldersskillnad.
I Finland har vi en skyddsålder på sex och den är 16 år. Den skyddsåldern finns till för att inte vuxna personer skall kunna utnyttja barn. Det innebär alltså att det är olagligt för er två att ha sex, eftersom du är för ung för honom. Att ha sex med en partner innebär att man måste kunna ta ansvar för både sig själv och sin partner, och att man skall vara tillräckligt mogen för det både fysiskt och psykiskt. I värsta fall kunde sex mellan er två leda till att du ställer upp på någonting som du egentligen inte ännu är redo för och inte mår bra av, och att han skulle bli dömd för ett brott vilket kan göra det svårare för honom att t.ex. få vissa jobb senare i livet.
Nu vet jag ju inte alls i vilket skede av er relation ni är, och om sex alls är aktuellt för er på länge men det är någonting som du behöver vara medveten om. Så du får vara förälskad i honom och han i dig, och ni får ha en relation men ni måste vänta med sex tills du fyllt 16.
Men i övrigt så är det en fantastisk känsla att vara intresserad av någon, och den skall ni passa på att njuta av!
Kram,
Tessi