Är det fel
24.08.2022
Hej! Jag har börjat gilla en kille men det är en grej som gör att jag inte vet om det är rätt eller fel. Jo jag fick reda på att han är min halvbrors halvsysters småkusin. Kanske svårt att förstå. men min halvbror och jag har samma pappa, han har då också en halvsyster från hans mammas sida. Killen jag gillar då är den halvsysterns småkusin. Så jag vet slm inte om han alls hör till min släkt eller inte?? Ingen av oss(halvsystern) har samma mamma eller pappa men vi delar halvbror fast från olika sidor? så jag undrar nu är detta fel eller inte?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.08.2022
Hej,
Nej, rent biologiskt eller juridiskt så innebär det inte att ni är släkt, så det är ingen fara på den fronten.
Sen är det ju egentligen upp till er själva om ni anser att det känns "olämpligt", jag vet ju inte hur tätt era familjer umgås och om ni t.ex. ordnar släktkalas som skulle bli knepiga om ni var tillsammans, men eftersom det är din halvbrors halvsysters småkusin så är det kanske inte så sannolikt att ni firar högtider tillsammans?
Men bara på basen av det du skriver ser jag inga hinder för att du skulle kunna fortsätta vara intresserad av honom.
Kram,
Tessi