Är det normalt?
29.10.2024
Hej, jag började märka att jag vill jättemycket ha en pojkvän men ingen annan jag känner vill ha e så mycket som jag. Jag har inga pojk kompisar och jag vet inte hur jag ska prata med dem. Jag menar jag känner mig lite nervös när jag pratar med pojkar. Hjälp mej, snälla! Lovesprite
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
31.10.2024
Hej!
Det är helt okej att vilja ha en pojkvän jättemycket. Det är du inte ensam med utan det är säkert väldigt många som känner som du innerst inne.
Det är också helt normalt att känna sig nervös för att prata med det motsatta könet. Speciellt om man inte har så många killkompisar kan det kännas som ett stort steg att ta när man inte är van att prata med killar i vardagen.
Jag tror att det är bra om du får lite övning i att närma dig killar och få kontakt. Finns det någon kille t.ex. i din klass som du känner att verkar snäll, trevlig och trygg? Skulle du kunna börja med att hälsa på den här killen när ni ses i skolan eller försöka säga något till honom när det kommer ett bra tillfälle? Ett ganska oskyldigt och enkelt sätt att få kontakt med någon är att t.ex. visa dom en rolig meme eller tiktok så att man kan skratta ihop och få en början på en diskussion på det sättet.
Du kan även prata om det här med dina vänner så att ni kan ta hjälp av varandra och kanske tillsammans närma er några killar i er klass eller på er årskurs och på så vis få lite mer kontakt med dom. Man är oftast starkare och mer bekväm när man är i en grupp.
Jag förstår att du jättegärna vill ha en pojkvän nu men försök att inte stressa. Med tiden kommer du antagligen att lära känna killarna i din årskurs bättre och det kommer bli lättare att prata med dom vartefter tiden går. Ju mer du lär känna dom desto lättare kommer det bli att sedan hitta någon som du kanske kan fatta tycke för. När det händer kan du t.ex. be att få hans snapchat eller liknande och så kan ni tala mer online ifall det känns för nervöst att tala ansikte mot ansikte till en början.
Kom ihåg att killarna på din klass säkert också är ganska nervösa av sig och kanske inte direkt vågar ta kontakt med er tjejer heller. Då kan du och dina vänner vara dom modiga som tar det första steget. Det känns säkert lite stelt och nervöst till en början, det är helt naturligt och något man bara måste acceptera.
Om ni har någon ungdomsgård eller liknande kan det vara ett jättebra ställe att få hänga med killar på ett mer naturligt och avslappnat sätt. Där kan du även be om hjälp av ungdomsledarna som t.ex. kan locka med alla på plats att delta i någon gemensam lek eller annan sysselsättning som gör det lättare för killar och tjejer att umgås med varandra.
Jag kan tyvärr inte säga så mycket kring det som står i hemliga rutan. Men det är bra att du och din mamma inte längre befinner er i en sådan situation. Det är verkligen tråkigt att höra att du gått igenom så mycket tunga saker i ditt liv. Det vore säkert bra om du kunde tala med någon trygg vuxen om detta. T.ex. en lärare, kuratorn, skolcoachen eller någon annan vuxen som du litar på. Du får alltid skicka in en ny fråga till oss på Decibel om du funderar på något eller om du behöver hjälp och stöd i din situation.
Kram <3
Rosanna