Är det okej att onanera fast man är ihop med någon?
28.08.2022
Är det okej att onanera själv när man är i ett förhållande? Jag är ihop med en tjej och hon är den första jag har varit tsm med. Härom dagen bad hon mig sluta onanera själv för att det gör henne obekväm och hon känner att jag inte blir lika kåt eller sugen på att ha sex med henne om jag onanerar.
Vi bor väldigt långt ifrån varandra och vi kan inte ses särskilt ofta. Jag kan förstå vad hon menar om vi skulle bo ihop men nu gör vi ju inte det. Så är det fel av mig att känna att jag fortfarande borde kunna göra det ensam? .a.a.a.a.a.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.08.2022
Hej,
Det kosta svaret på din fråga är JA. Det är helt okej att onanera trots att man är tillsammans med någon.
Det är okej då man bor på olika håll, och det är okej trots att man skulle bo ihop. Det faktum att man onanerar är inte ett tecken på att man har ett dåligt sexliv och inverkar inte negativt på den egna sexlusten, snarare tvärtom. Det finns ingen annan människa som har rätt att bestämma över det sexliv du har med dig själv och det är ingenting du måste diskutera med någon annan eller få tillåtelse till.
Det att du skulle vara mindre upphetsad då du träffar henne om du onanerar på egen hand är helt enkelt inte riktigt sant. Upphetsning sitter inte i hur ofta du får orgasm eller utlösning då ni är på skilda håll, eftersom onani inte är samma sak som det sexliv ni har då ni är tillsammans. Tyvärr tror jag inte att det är helt ovanligt att människor kan ha olika synpunkter på det faktum att deras partner onanerar(eller tittar på porr), men jag tror att dessa synpunkter oftast är kopplade till att man känner osäkerhet. Hon kanske känner sig osäker på vem du fantiserar om då du onanerar - vilket du inte heller behöver dela med henne. Det som sker i ditt eget huvud är det bara du som har rätt till om du inte väljer att berätta det. Bara för att man är tillsammans betyder det inte att man äger den andra personen, och man har rätt att vara ensam inuti sitt eget huvud och med sina egna tankar.
Även OM du skulle fantisera om någon annan än henne då du onanerar innebär inte heller att du gör någonting fel. Det är en tanke - inte en handling. Och det innebär inte att du skulle vara mer benägen att vara otrogen mot henne i verkligheten eller att du inte skulle finna henne tillräckligt attraktiv.
Slappna av du och äg din egen kropp.
Kram,
Tessi