Att följa kändisar på instagram
03.09.2022
Hej, jag skriver hit för att få höra åsikter/tankar kring detta så att jag inte låser in mig i mitt eget huvud. Man får också gärna kommentera inlägget.
Jag och min sambo har varit tillsammans många år. Tog upp en fråga med honom här om dagen om varför han följer andra kvinnliga skådespelare på instagram. Efter en lång tystnad bad jag honom svara på frågan och han sa att han "är ett fän" av dessa skådespelare. Jag frågade om det är för att de är snygga, varpå han svarade nej. (Svaret är nog ja). Jag svarade att jag nog tror att det delvis är därför eftersom han inte följer några manliga skådespelare ur samma serie. Sedan frågade jag om han inte ens har lite dåligt samvete för att han följer dessa kvinnor, eftersom jag inte följer några manliga kändisar på instagram, då svarade han nej eftersom han inte bryr sig om vem jag följer på instagram. Då svarade jag okej men jag skulle aldrig följa någon manlig kändis eftersom jag endast skulle följa en sån för att han är snygg och det skulle kännas orespektfullt i ett förhållande. Om han inte förstås håller på med någon kampanj eller liknande som jag är intresserad av, men de som han följer laddar förstås mest upp bilder av sig själv, lixom många gör idag. Och där tog kommunikation slut.
Så, vi har diskuterat min osäkerhet (som säkert i grunden ligger på dålig självkänsla/självförtroende osv.) men min sambo är inte så bra på att kommunicera utan det är mest jag som säger min åsikt, fastän jag ber honom att han får säga som han vill. Vilket leder till att "problem" inte blir lösta och vi fortsätter som vanligt.
Vad gör man? Och ja, JAG VET JAG INTE KAN BESTÄMMA ÖVER HONOM OCH HAN FÅR FÖLJA VEM HAN VILL OCH TYCKA ANDRA ÄR SNYGGA OCH ATT DET ÄR NORMALT OCH ATT DET ÄR JAG HAN ÄR TILLSAMMANS MED. Men betyder det att han får strunta i mina känslor och vad jag tycker är respekt och orespektfullt i ett förhållande? Give me some nice answers, please.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.09.2022
Hej,
Det är i sig helt förståeligt att du kan känna osäkerhet inför det faktum att han tycker att någon annan är snygg. Det är ganska naturligt att man kan vara rädd för att förlora den person man är tillsammans med, och man kan känna sig hotad av andra som man kanske vet att personen tycker att är attraktiva. MEN. Oavsett hur hårt man håller i personen man är tillsammans med så KAN man inte styra den personen, och man har helt enkelt ingen rätt att göra det.
Det betyder inte att personen du är ihop med får behandla dig respektlöst, men det är en diskussion ni bör ha, om var ni upplever att gränsen går i att visa respekt för den andra. Precis som du skriver så bottnar din osäkerhet mycket möjligt i din egen självkänsla - men det innebär inte heller att det är någonting ni måste finna er i. Man kan jobba på sin självkänsla och på sin svartsjuka. Att följa vackra kändisar på instagram är trots allt ganska harmlöst eftersom det inte är frågan om att han har en relation till dem.
Om din pojkvän skulle träffa någon annan än du som han blev intresserad av så är det knappast någon av dessa kändisar - men det finns aldrig några garantier för att inte han, eller du, träffar någon annan. Det enda man kan göra i ett förhållande är att försöka vara en så god partner som möjligt så att man trivs ihop. Det betyder som sagt inte att den andra personen har rätt att behandla en illa, eller vara otrogen - och alla har rätt till sina egna gränser för vad deras förväntningar är på sin partner. Men jag tror att om du drar gränsen vid vem han får och inte får följa på instagram så skapar det snarare ett problem istället för säkerhet. För vad händer om han börjar jobba ihop med en tjej som ser bra ut? Eller om ni får en ny jättesnygg granne? Du kan inte förhindra att ha SER andra vackra människor. Skulle det inte då vara lättare att konstatera att han är tillsammans med dig för att han vill vara det, för att du har någonting som han vill ha - inte för att du tvingar honom eller fråntar honom möjligheten att en titta på andras bilder.
Det jag försöker säga är att du skall försöka känna dig trygg i att du är den han har valt, för det är sist och slutligen roligare än att gå omkring och vara svartsjuk och misstänksam. Ge honom upplevelsen att du är den bästa flickvännen för honom, och lita på att han hålls vid din sida för att han VILL det, inte för att du håller fast honom.
Jag vet att det tar tid att jobba på sin självkänsla och på sin svartsjuka. Men det är definitivt värt det.
Kram,
Tessi