Attraktiv
07.01.2025
Jag älskar min partner. Men jag har aldrig tyckt att hen är attraktiv och min typ. Är detta fel?
Personlighetsmässigt är vi så olika som man kan vara men på något vis fungerar det ändå, hen är ju snäll och har hjärtat på rätt plats osv men

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.01.2025
Hej,
Du skriver att du älskar din partner och att hen har hjärtat på rätta stället, men att du aldrig har funnit hen attraktiv och att ni är olika till era personligheter.
Jag inser att det förstås finns en massa saker som jag inte känner till gällande ert förhållande, men i sig behöver det inte vara ett problem att man är olika personlighetstyper. Många förhållanden fungerar bra just därför att man ÄR olika. Den ena är oftast mer introvert än den andra, man kan ha olika uppfattning om ordning och reda, olika behov av att diskutera vardagliga ämnen, olika behov av fysisk kontakt o.s.v. För att ha ett fungerande förhållande innebär det alltså inte att man skall vara likadana, tvärtom kan det innebära ett problem om man skulle ha exakt samma egenskaper, givetvis beroende på vilka de är. Man måste inte heller ha exakt samma intressen som sin partner, det man däremot behöver ha är intresse för den andra personen och respekt för att hen kan vara intresserad av saker som man själv inte bryr sig det minsta om. Så även om din partner var jätteintresserad av bilar, och du själv bara av filmer så måste ni inte dela intressen, men man har inte rätt att dissa den andras intressen eller uttrycka sig nedsättande om dem och för att det skall vara någon vits att man är i en relation så borde man ändå vara intresserad av själva personen.
Det du kan fundera över är t.ex. konflikter och konfliktlösning. Hur ofta uppkommer det konflikter för att ni är olika, där hen inte förstår dig eller tvärtom? Och hur löser ni konflikterna? Till en viss gräns kan man försöka hitta en kompromiss eller medelväg och då kan ett förhållande fungera bra även om man är olika och även om man har konflikter ibland, men om det känns som att konflikterna uppkommer ofta/lätt eller om de alltid rör samma sak så är det ett tecken på att ni inte har funnit en lösning. Då får man försöka sätta sig ner igen och tala om det, där båda två försöker framföra sin sida. Det är förstås tröttsamt att samma diskussioner kommer upp gång på gång, lika tröttsamt för den som måste "tjata" som den som upplever att den blir "tjatad på". Det att man måste diskutera saken igen behöver inte vara någons "fel", utan betyder bara att man inte helt har förstått varandra. Antingen att den ena varit otydlig eller att den andra inte har varit mottaglig.
Då det kommer till att finna en annan person attraktiv så beror det ju ganska långt på vad det är man söker efter för egenskaper i en person. Att vara fysiskt attraktiv behöver inte alltid vara den viktigaste egenskapen, och det är ju ett personligt val man gör huruvida man väljer en partner man är attraherad av eller inte. Att vara attraktiv handlar ju inte heller enbart om fysiska egenskaper som att ha en viss längd/vikt/kropp utan kan också handla om att man tycker att någon har ett attraktivt sätt att tänka, tala eller göra vissa saker. Även om det som sagt är helt upp till var och en på vilka grunder man väljer sin partner så kan jag tycka att det är synd om ens partner inte har några egenskaper alls som man finner attraktiva.
Det är deitt "MEN" i slutet på din fråga som gör mig betänksam. OM det är så att du önskar att din partner hade andra egenskaper, eller att det finns konflikter som återkommer och inte verkar gå att lösa eller du själv känner att du skulle förtjäna någonting annat än den partner du har nu så är det antagligen sant. Man har rätt att tycka att någon inte är rätt för en. De flesta förhållanden har toppar och dalar under tidens gång, men det skall inte kännas som att man alltid befinner sig i en svacka.
Våga vara ärlig med dig själv. Våga tänka dina tankar till slut. Vilken förändring önskar du för att förhållandet skulle fungera och tror du att den kommer att ske? Skulle du vara lyckligare eller olyckligare om t.ex. 6 månader om ni inte var tillsammans?
Som du märker har jag mer frågor än svar. Men jag hoppas att det kan hjälpa dig en bit på vägen.
Kram,
Tessi