Avsugnings tips
14.01.2025
Hur ska jag säga eller berätta till min flickvän hur jag vill att hon ska suga av mej å runka av mej och det känns varje gång hon gör det att hon inte liksom vill de utan bara göör det så att jag ska som känns bra åsek så känns det då värre för mej då hon gör det på ett sätt så de sir ut att hon inte alls vill de. Ska jag skicka typp en webbaddress till henne var hon kan läsa eller en video??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.01.2025
Hej,
Det är en bra fråga du ställer, men kanske inte så lätt att svara på. Med tanke på den ålder ni befinner er i så är det ganska naturligt att allt som har med sex att göra ännu är nytt och att ni ännu håller på att lära er hur ni skall göra det skönt för varandra. Själva frågan är ju egentligen hur du skall få din flickvän att tycka om att ta dig i munnen - och först efter det kan man börja fundera på detaljerna kring exakt hur du vill att hon skall göra. Det man kan börja med att tänka på är att vi människor lär oss snabbare om vi får uppmuntran och positiv feedback än av att få höra att vi gör någonting fel. Så välgigt förenklat fungerar det ofta så att om man märker att den andra verkligen njuter av någonting så kommer man själv att tycka att det är roligare att göra  - och då kommer det förhoppningsvis att resultera i att man börjar tycka om det själv också.
Eftersom ni ändå är så unga ännu så får du helt enkelt ha lite tålamod med att hon inte ännu är "expert" på att ge oralsex (precis som hon får ha överseende med att du inte är det). Det du kan göra för att få igång en positiv förändring är att uppmuntra henne genom att säga/uttrycka att du tycker om när hon gör det och att du tycker att det är skönt. Precis som med allting annat så blir man bättre på oralsex genom träning, men man vill ju inte träna på någonting som man får höra att man är dålig på. Så ge henne positiv feedback de gånger hon ger dig oralsex. Visa henne gärna vilka saker du tycker att är extra sköna eller då hon gör alldeles rätt, t.ex. genom ditt kroppsspråk eller hur du låter, då kommer hon att uppfatta att just det var någonting som kändes extra bra för dig och då kommer hon (förhoppningsvis) att vilja upprepa det och våga mera.
Jag tror att det är ganska naturligt att många kan vara osäkra på hur de skall utföra oralsex på någon som är av motsatt kön, eftersom man inte vet hur det känns i den kroppsdelen som man inte har själv. Det gäller för både killar och tjejer. Skall man ge oralsex till en kille sp kan det också kännas som en skrämmande tanke att ta honom i munnen helt enkelt för att man funderar över hur man skall få luft samtidigt och är rädd att få kväljningsreflexer. Allt detta är ju sådant som man sedan lär sig men det jag menar är att det antagligen måste ske genom att man tar det steg för steg och lite längre för varje gång. Som kille skall man komma ihåg att (speciellt i början) inte ta tag i sin partners huvud och trycka på det (om man inte specifikt blir ombedd att göra det) eftersom det verkligen kan skapa en rädsla för att inte få luft.
Kort och gott, det du skall göra: Se till att du är ren och nytvättad om du önskar dig oralsex. Låt henne ta tid på sig att bekanta sig med din penis och ge henne positiv feedback ("jag älskar när du suger av mig", "jag tycker det är jätteskönt/jättesexigt då du suger av mig"). Sedan då hon hör någonting som känns extra bra så visar du tydligt att hon gjorde "rätt", genom ditt kroppspråk, genom att säga det eller genom hur du andas/stönar. Det första steget är att få henne att tycka om att göra det, och det gör hon bara om du visar att du njuter. Sedan då hon har märkt att hon kan få dig att njuta så kommer hon att slappna av och bli bekvämare med att göra det.
MEN alla former av sex skall ske med samtycke, och det finns ingen regel som säger att alla människor måste få oralsex. Så om det är någonting som din tjej skulle konstatera att hon inte VILL göra så kan du inte göra annat än acceptera det. I nuläget verkar det ju ändå som att hon vill göra det så då skall du passa på att göra det DU kan för att hon skall tycka om det. Även om jag förstår din tanke med att skicka henne en webbadress eller en video så tror jag att risken är jättestor att hon skulle uppleva det som kritik - och då skulle det snarare göra det jobbigare än roligare för henne att ge dig oralsex.
Det tar tid att lära sig hur man skall ge varandra njutning, för alla människor är olika. Men fördelen med att ha sex med en partner är ju just den att man har tid på sig och lär sig mera varje gång man har sex med varandra. Så om ni båda försöker vara uppmärksamma och vågar visa varandra vad ni tycker om så kommer det att bli jättebra!
Kram,
Tessi