Avundsjuk på pojkvän som umgås med sina vänner
18.05.2024
Hej, jag har ett problem som jag är väldigt medveten om och har försökt att träna bort det men det verkar int bli lättare. Jag har länge tänkt diskutera det här med någon men jag skäms väldigt mycket över det här och därför har jag inte vågat ta upp det med min pojkvän eller någon annan.
Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 1,5 år och jag blir väldigt avundsjuk då han umgås med sina kompisar. Jag blir ibland sur när han säger att han ska umgås med sina kompisar men brukar oftast skylla på att jag är sur över något annat eftersom jag skäms så mycket över att jag blir sur över en sån sak. Jag förstår ju att mina känslor är problematiska och att det är jag som har fel, klart man ska få umgås med sina kompisar men på samma gång så tar jag det personligt och förstår inte varför han inte vill vara med mig.
Jag har andra kompisar som jag umgås med och när jag umgås med mina kompisar och han med sina kompisar så känner jag inte en lika stark avundsjuka. Men till exempel om jag bara ska vara hemma och han då umgås med sina kompisar så tycker jag det är jobbigt eftersom jag känner en känsla av att han inte vill vara med mig. Jag kan ibland också känna när jag är med mina kompisar att jag saknar min pojkvän vilket jag också skäms över. Jag tycker om mina kompisar och vill inte framstå som att de inte är tillräckligt för mig men jag känner fortfarande de här känslorna.
Jag vill verkligen förändras eftersom jag vet att det här tankesättet är problematiskt och att jag inte har någon rätt att bli sur över att han vill umgås med sina kompisar men trots att jag vet det så blir jag ändå avundsjuk. .
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
29.05.2024
Hej!
Tack för att du tog kontakt med oss. Dina känslor är helt naturliga och inte alls ovanliga. Du tycker helt klart väldigt mycket om din pojkvän och trivs bra i hans sällskap. Det är ju jättebra och det är ju just de känslorna man vill ha i en romantisk relation. Men jag förstår absolut att det blir problematiskt om du inte mår bra när han umgås med sina vänner. Det blir ju främst tungt för dig själv. Jag förstår också att det uppstår skuldkänslor till följd av det här men dom känslorna hoppas jag att du aktivt försöker jobba bort. Det är svårt att jobba på sig själv om man känner mycket skuld och skam. Dom känslorna kommer ofta i vägen för utvecklingen.
Det är ju jättefint att du är medveten om dina känslor och samtidigt förstår att det inte är fel i sig att umgås med sina vänner trots att man har en partner. Du känner dig själv väldigt bra och har en hög självmedvetenhet. Därför tror jag inte att det alls är omöjligt för dig att börja jobba på det här och lära dig att hantera dom tunga känslorna när dom uppstår.
Jag tror det skulle vara jättebra om du kunde prata med din pojkvän om dina tankar och känslor så att ni tillsammans kan hitta en lösning på problemet. Det är viktigt att han kan stöda dig i din utveckling men också gör vissa förändringar i sitt beteende för att underlätta din process. Du kan förklara för honom vilka känslor som uppstår i dig när han umgås med sina vänner medan du är ensam. Var tydlig med att du inte skuldbelägger honom utan att du vill vara ärlig med vad du känner och vill ha hans förståelse och stöd medan du jobbar på att hantera dessa känslor. Ni kan tillsammans hitta lösningar som passar er båda. Skulle det t.ex. underlätta för dig att du får veta i god tid på förhand att han planerar att spendera en kväll med sina vänner så att du också kan hitta på något att göra med dina vänner? Alternativt att ni har kontakt via telefonen under kvällen för att du inte ska känna dig bortglömd.
I parförhållanden får man vara beredd på att göra vissa kompromisser för att underlätta tillvaron för sin partner. Det skulle t.ex. vara orimligt av dig att be din pojkvän att aldrig träffa sina vänner. Men det är inte orimligt att be honom att t.ex. skicka något eller några meddelanden till dig under kvällen för ge dig lite sinnesro. Det är absolut en helt vettig diskussion att ta. Du ska inte känna att du är en dålig flickvän bara för att du har vissa specifika behov. Varenda par i världen måste ta hänsyn till varandra och våga ta svåra diskussioner och hitta lösningar på problem. Det blir väldigt svårt för dig att göra det här helt på egen hand (eftersom ni är två i förhållandet) och därför behöver du ta hjälp av din pojkvän. Det är antagligen därför du inte lyckats träna bort det även om du tidigare försökt. Du behöver helt enkelt stöd!
Med tanke på tilläggsinformationen du skrev i kommentarsfältet tänker jag att han också behöver göra vissa korrigeringar i sitt beteende för ert förhållandes skull. Eftersom ni inte bor ihop är det helt rimligt att be honom vara närvarande när ni väl är tillsammans. Att ofta spela datorspel för sig själv medan du finns någonstans i bakgrunden räknas knappast som att umgås. Om det händer såna gånger när du också har annat för dig eller dylikt ser jag inget problem, men om du mest sitter och väntar på att han ska spela klart känns det faktiskt ganska hänsynslöst av honom och jag förstår absolut att det inte alls känns bra för dig. Spela datorspel ensam är nog något han bra kan göra på sin egen tid.
Jag kan också tänka mig att det här är något som stärker din känsla av att han inte vill umgås med dig. Om man upplever att ens partner ofta hänger med sina vänner och sen när man äntligen får tid tillsammans är han inte närvarande eller redo att ha kvalitetstid så kan det absolut skapa osäkerhet och avundsjuka. Jag tycker att du ska prata med honom om det här eftersom det inte bara hänger på dig och din osäkerhet/avundsjuka. Han har också en del i det här eftersom han är en del av ert förhållande. Även om din osäkerhet kanske i grunden kommer någon annanstans ifrån kan den absolut förstärkas av hans beteende. Det är i sin tur något som han måste vara beredd att jobba på precis som att du också har saker du behöver jobba på. Det är sällan bara den ena partnern i ett förhållande som måste korrigera sitt beteende eller sitt tankesätt utan ofta måste man göra en gemensam insats för att skapa en hälsosam och harmonisk miljö. Därför är det jätteviktigt att man kan lyfta fram de problemen som man upplever att finns i förhållandet samt tala öppet och ärligt om sina tankar och känslor. Alla människor har olika behov i förhållanden och du har all rätt att uttrycka dina.
Sen när ni börjat kommunicera öppet och ärligt kommer det förhoppningsvis leda till ett hälsosammare förhållande där båda känner varandra mer på djupet och litar på att ni alltid kan vara ärliga och prata med varandra. Det kan också leda till att ni får en högre förståelse för varandra samt att båda tar steg för att underlätta varandras tillvaro. Kort sagt kan det leda till att era problem sakta men säkert förminskas eller helt försvinner.
När det kommer till dina vänner tycker jag inte att du behöver skämmas över att du saknar din pojkvän när du umgås med dom. Det betyder inte att dom inte räcker till för dig utan det handlar nog bara om att du gillar din pojkvän jättemycket och vill spendera tid med honom. Jag kan också tänka mig att om du ofta upplever att du och din pojkvän inte får tillräckligt med kvalitétstid när ni ses så kan det leda till att du känner en starkare saknad efter honom när ni inte är tillsammans. Det är lite som att vara jättetörstig och uttorkad men bara få ta en klunk åt gången.
Jag hoppas också att ni båda kan bli bättre på att umgås med varandras vänner och även att ni ibland försöker umgås i ett stort gäng med både hans vänner och dina. Ibland kan man glömma bort att man ju faktiskt får fråga ifall man får komma med sin partner när hen umgås med sina vänner och man får ju också i sin tur bjuda med sin partner när man umgås med de egna vännerna. Det kan ju också bidra till att man känner sig mer involverad i varandras liv och det kan på sikt minska känslan av att man lämnas utanför när ens partner umgås med sina vänner.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp för dig. Jag hoppas också att du hittar modet att vara ärlig med din pojkvän och berätta om det du känner. Kom ihåg att det inte bara är du som måste förändras utan att ni båda måste hitta ett sätt att skapa en trygg och bra samvaro. Det ansvaret ligger inte bara på dig.
Kram <3
Rosanna