Behöver någon att prata med
06.01.2025
Hejsan, jag är en person som behöver hjälp med att bli mer säker i min relation, övertänker och har svårt att lita på min pojkvän.
Undrar därför om det finns någon kostnadsfri kurator eller liknande jag skulle kunna prata med för att få hjälp med min osäkerhet?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
09.01.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Vad fint av dig att du själv kommit fram till att du behöver hjälp! Du har tagit det första steget mot det bättre och jag hoppas att du är väldigt stolt över dig själv <3
Du funderar ifall det finns någon kostnadsfri kurator eller liknande, som du kunde ta kontakt med.
Det finns några kostnadsfria alternativ att välja mellan. Jag listar här under några möjligheter :)
Studerandevården/Arbetshälsovården: Nu vet jag ju inte vad du har för livssituation, men om du ännu går i skola finns studerandevården där för att hjälpa dig. Till studerandevården hör bl.a. skolkurator, skolpsykolog, skolhälsovårdare och skolcoach, som alla har tystnadsplikt och erbjuder stöd och hjälp helt gratis. Om du redan är i arbetslivet kan du alltid vara i kontakt med arbetshälsovården och rådfråga dem om saken. I de allra flesta fallen ingår också mentalvårdstjänster i arbetshälsovården.
Ungdomsstationen Klaara: Klaara erbjuder rådgivning, handledning och enskilda stödsamtal konfidentiellt, frivilligt och avgiftsfritt. Du kan boka tid genom att ringa eller ta kontakt via e-tjänsten, du hittar kontaktuppgifterna HÄR.
Ärligt talat-chatten: Här kan du chatta anonymt med en professionell handledare eller psykolog om det som du behöver prata om just nu. Chatten är öppen måndag-fredag kl. 9-12 och 19-22. Du hittar chatten HÄR.
Jag hoppas verkligen du får den hjälp och stöd som du behöver.
Stort lycka till!
Kram, Lila