BREAK UP ELLER INTE Pt2
07.01.2025
5.12.24 hade jag skrivit angående min relation och hur jag övervägde att avsluta relationen. Har nu pratat med min partner och hen var väldigt förstående och bad om ursäkt. Det har skett små förändringar vilket jag uppskattar men allt är långt ifrån bra. Det är som att hen bara har tagit itu med ett av flera problem och jag vet att jag måste ha tålamod men jag har ju haft det hela vår förhållande.
Vi gör fortfarande ingenting och jag känner mig inte värdefull. Jag har återigen gett förslag på alternativ men nej.. no action. Ibland skickar inte min partner något åt mig på en hel dag, och jag har tidigare sagt att jag blir ledsen av sånt. För mig räcker det med korta konversationer, till och med bara god natt och god morgon eller ”ha en bra skoldag”.
Det känns konstigt, att min partner visste att jag var på gränsen att göra slut men visar endast att hen bryr sig genom små ord i stunden, inte med handlingar som faktiskt bevisar att hen vill kämpa för vår relation.
Ska jag bara hålla ut i några månader till och se hur det blir?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
21.01.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Det gör mig glad att höra att ni kunnat diskutera igenom saker och ting med din partner och att din partner visat förståelse och bad om ursäkt i den situationen. Det låter som att du fint kunnat kommunicera var skon klämmer, vilket är grunden för en fungerande relation. Du skriver att det skett små förändringar, men att det ändå finns en hel del kvar att jobba på, vilket i sig inte låter konstigt. Förändring tar tyvärr tid. Det är sällan så att alla utmaningar kan lösas direkt. Det sagt behöver du fundera var dina egna gränser går. Vilka saker är sådana som du kan kompromissa om och vilka är sådana som är avgörande för dig i en relation. Du skriver själv att du vet att du måste ha tålamod, vilket jag håller med om, men det finns också en gräns på hur mycket tålamod man kan ha. Det är något som var och en behöver avgöra för sin egen del.
Det är inte ovanligt att man har olika behov i en relation. Det kan vara så att de saker som är absolut avgörande för dig, inte är det för din partner, men varken du eller din partner ska behöva ändra på sig själv som person för relationens skull. Båda parter i en relation behöver vara redo att kompromissa, det kan inte falla på enbart den andra partens axlar. Det finns en enorm skillnad mellan att kompromissa och att nöja sig med läget. Det kommer vissa stunder i varje relation där den ena parten av olika orsaker behöver vara den mer aktiva och satsa lite extra på relationen, men det ska inte vara på det viset hela tiden.
Jag, eller ingen annan för den delen heller, kan tyvärr inte berätta till dig om du borde göra slut med din partner eller inte. Det är ett beslut som enbart du kan ta, men mina frågor till dig är; känner du dig lycklig? Ser du en framtid med din partner eller inte? Känner du dig älskad av din partner? Dina svar på dessa frågor borde ge dig klarhet i huruvida du vill fortsätta med relationen eller inte. Det är inte värt att stanna kvar i ett förhållande där man inte mår bra. Både du och din partner förtjänar vara lyckliga, oavsett om det är med varandra eller på skilt håll.
Ta hand om dig och allt gott <3
Kram, Lila