Crush
14.10.2024
Asså jag gillar en kille jätte mycket. Men vet inte vad han tycker om mig. Så skulle vilja prova sick a och fråga nånting av honom eller nått för att se om han svarar trögt eller om han svarar med lite intresse. Så jag funderar vad kan man sicka som fråga till han, som endå låter ganska oskyldigt. Olyckligt kär
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
17.10.2024
Hej!
Tack för din fråga. Vad roligt och spännande att ha en crush! Det är inte alltid så lätt att veta vad man ska göra när man gillar en person, speciellt om man inte vet hur personen själv känner. Är känslorna besvarade eller inte? Ibland är det inte så tydligt.
Jag förstår att det känns pirrigt och nervöst att ta kontakt med den här killen men det är nog det bästa sättet att ta reda på ifall han är intresserad eller inte. Man kan börja med att sakta men säkert göra små närmanden för att känna av vibbarna lite. Om ni går i samma skola eller om ni eventuellt brukar befinna er på samma ställe efter skoltid (t.ex. en ungdomsgård) kan du försöka närma dig honom där. försök få ögonkontakt med honom ibland och le mot honom. Det är ett jättefint och oskyldigt sätt att visa en annan människa att man ser dom. Du kan även försöka att finnas i hans närhet med jämna mellanrum. Här kan dina vänner vara till stor hjälp. Ni kan alla tillsammans försöka närma er honom och hans kompisar så blir det kanske mindre tydligt att du är just du som är intresserad.
När du känner dig bekväm kan du även försöka prata lite med honom. Om ni t.ex. står tillsammans med ett helt gäng kan du försöka få till en konversation mellan bara er två. Om du inte vet hur du ska börja kan du t.ex. kolla på telefonen, hitta en bra meme och skratta lite åt den, det kommer antagligen fånga hans uppmärksamhet och då kan du visa honom vad du kollade på. Då har du även en orsak att ta kontakt med honom via sociala medier, kanske du kan börja med att skicka memes eller tiktoks till honom som du tror att han skulle uppskatta. Det är ett lätt och smidigt sätt att får kontakt med en annan person, människor som kan skratta tillsammans har dessutom lättare för att knyta känslomässiga band till varandra.
Du kan även be att få lägga till honom på någon social media om du inte redan gjort det. Sedan kan du på ett helt naturligt sätt bara skicka Hej och sedan fråga vad han gör. Det kanske känns lite stelt och pirrigt till en början men det brukar det göra för dom allra flesta, det är helt naturligt. Försök att hitta saker som ni har gemensamt, t.ex. musiksmak, hobbyer, fritidsintressen, filmsmak, erfarenheter, tankar och känslor. När ni hittat något ni har gemensamt kommer det genast att bli lättare att prata och diskussionen kommer flyta på smidigare. Du behöver inte sätta så mycket press på dig själv eller konversationerna ni har till en början. Det får ta lite tid innan de kommer igång ordentligt.
kom ihåg att alltid vara dig själv och lita på att du duger precis som du är. Oavsett hur det går med den här killen!
Kram och lycka till <3
Rosanna